Home > dunia > Gaza terkini, Live blog

Gaza terkini, Live blog

LIVE Blog Gaza

Waktu israel : +2GMT, jika di israel/palestin jam 3.00petang, di malaysia jam 8.00malam

Gaza Facts : Matahari naik august, at :06:00 , waktu malaysia 11.00 pagi

Matahari terbenam : august:19:36 , waktu malaysia ialah 12.36 pagi

Daylight Hours : 13 hours, 35 minutes (-1m 28s)

5refresh setiap 20 atau 30 minit untuk mendptkan berita terbaru (jika ada)
Keluasan gaza : 360 km², 139 sq mi , (bersamaan besar sedikit dari Shah alam 290.3 km²)

Penduduk Gaza : 1.816 juta

B o o k m a r k T h i s L i v e U p d a t e , Gaza Timeline

Follow all the latest updates  Ctrl+d , done

*Blog hanya mengeluarkan berita yang sahih sahaja, Blog tidak akan merubah sedikit pon ayat atau menukar setiap perkataan, atau makna yang di keluarkan oleh memana live update source berita yang kami jumpa. Harap maklum,

Semua gambar tertera boleh di besarkan, klik

Wm= waktu malaysia , IDF = israel defense force , IAF = israel air force


August 12

  • 12.31pm Israel telah menolak siasatan PBB Majlis Hak Asasi Manusia ke dalam pencabulan hak asasi mungkin ia mengelarkan nya sebagai “mahkamah kanggaru”.
  • Rakyat secara perlahan-lahan kembali ke rumah masing-masing di Gaza sebagai gencatan senjata terus tahan.
  • Rundingan tidak langsung adalah disebabkan untuk menyambung semula di Kaherah hari ini antara puak Palestin dan Israel. oleh Philippa Stewart

August 11

11 Ogos 2014 – Bekas Presiden Afrika selatan, Thabo Mbeki telah dipanggil untuk mobilisasi besar-besaran untuk memboikot terhadap barangan Israel. Dalam respons kepada soalan daripada seorang pelajar Thabo Mbeki Institut Kepimpinan Afrika (TMALI) pada pandangan beliau mengenai konflik di Gaza.

Presiden Mbeki berkata memanggil balik Duta dari Afrika Selatan dan Israel tidak akan menyelesaikan masalah ini, manakala rundingan sedang dijalankan.
Bekas Presiden berkata demikian semasa orientasi pengambilan baru pelajar TMALI di Universiti Afrika Selatan.

Berikut adalah transkrip penuh sambutan mengenai konflik di Gaza

Soalan: Soalan saya adalah mengenai kedudukan Afrika Selatan mengenai serangan berterusan di Gaza. Jangan anda berfikir bahawa Afrika Selatan adalah terlalu diplomatik mengenai isu Israel / Palestin? Saya katakan ini kerana sehingga hari ini kita belum memanggil balik Duta Afrika Selatan ke Israel dan kami belum lagi mengusir Duta Israel ke Afrika Selatan. Nampaknya kedudukan kita ialah kita cuba untuk memenuhi kedua-dua belah pihak.

Jika anda ingat dalam perjuangan kemerdekaan [di Afrika Selatan], kami telah disokong oleh kuasa-kuasa antarabangsa untuk memboikot apartheid Afrika Selatan, tetapi hari ini kamu tidak berfikir bahawa kita terlalu diplomatik pada yang satu [Israel] Pada masa yang sama, saya berfikir bahawa permintaan yang betul bahawa sesungguhnya kami orang-orang di Afrika Selatan perlu melibatkan perkara ini dengan, misalnya, menyahut seruan untuk memboikot barangan Israel dan melupuskan dari syarikat Israel dan lain-lain saya rasa panggilan yang betul .

August 10

Demo di London , sempena cuti harini, Setengah dari ahli parlimen england adalah menyokong israel. demo ini tidak menggugat Israel,  Stop arm to Israel

Demo di London , sempena cuti harini, Setengah dari ahli parlimen england adalah menyokong israel(secara diam). demo ini tidak menggugat Israel, demo berkata Stop arm to Israel

Delegasi Palestin meninggalkan mesyuarat, yessss ini yang kita mahu, sebenarnya(ramai tidak tahu) ia bukan hanya rundingan dengan Israel tetapi dengan Mesir juga. Hamas terpaksa memaksa israel dan Mesir membuka pintu pintu untuk rakyat Gadza. Tiada jalan lain, Israel dan Mesir harus di buatkan sesuatu, roket harus di lepaskan, sehingga tuntutan tidak di selesaikan. Makin ramai pelabur tidak mahu pergi berurusan di Israel ,dan tidak ada kemasukkan pelancung yang ramai dan ia menurun sejak roket gaza dilancarkan,  Ia tidak termasuk kerugian rejim penjajah Zionis dalam peperngan cost dengan Gaza, dari aspek pelancongan, penerbangan, penempatan komuniti penjajah, sektor ekonomi, Gaza is destroying Israel image across the world, Gadza di lihat telah memusnahkan image israel di seluruh dunia. Israel terdesak bagaimana perang ini akan berakhir, How the Conflict in Gaza May End, mereka mengingin ia berakhir cepat, ekonomi, perlancungan mereka tidak stabil, dunia sedang melihat israel di persalahkan atas kemusnahan dan pembunuhan kanak kanak. Semakin ramai negara menjauhkan Israel. Mesir sedang dalam projek mega berbilion akan datang iaitu Pembesaran terusan suez dan membina 10 bandar baru di desert Sinai.

  • 09:20 ,Wm 2.10pm, Code Red siren kedengaran di Daerah Eshkol Hamas melepaskan lagi roket.
  • 08:56 Mesir dilaporkan mencadangkan tawaran yang berkompromi kepada rakyat Palestin dan Israel yang termasuk gencatan senjata di Gaza dan pembukaan pintu masuk di sempadan antara wilayah kecil dan negara Yahudi itu, menurut pan-Arab harian al-Hayat.
  • Kanak kanak Gadza bermain donkey atas bom yang tidak meletop

    Kanak kanak Gadza bermain donkey atas bom yang tidak meletop

    Menurut laporan itu, perbincangan akan dijadualkan mengenai kontroversi permintaan daripada pihak-pihak hanya selepas ketegangan adalah susut. Formula Mesir kononnya istilah bagi mesyuarat  itu bertahan sehingga resolusi akhir tercapai. -Jpost

  • 08:20 Perdana Menteri Binyamin Netanyahu dijadual mengadakan mesyuarat kabinet mingguan pada jam 10:30 pagi Ahad di Kementerian Pertahanan di Tel Aviv.
  • 08:10 Sejak pagi Jumaat, IDF telah mengebom 150 laman keganasan di Semenanjung Gaza, jurucakap tentera mengesahkan pagi Ahad.
  • 06:43 Dua roket dari Gadza menghentam Daerah Eshkol pada pagi ini. Tiada kerosakan atau kecederaan dilaporkan ..
  • Siren amaran 06:14 Rocket bunyi dalam Majlis Serantau Sha’ar Hanegev.
  • 05:30 delegasi Palestin mengumumkan akan meninggalkan Kaherah rundingan gencatan senjata.

 August 9

  • Tiga orang terbunuh apabila sebuah pesawat Israel mengebom masjid
    Serangan udara Israel melanda Rafah di selatan Semenanjung Gaza pada pagi tadi [Reuters] oleh AJE 04:54

    Serangan udara Israel melanda Rafah di selatan Semenanjung Gaza pada pagi tadi [Reuters] oleh AJE 04:54

    Al Qassam di kem pelarian Nusairat semalaman, termasuk daripada pegawai kanan Hamas Moaaz Zaid. Mayat-mayat itu ditemui di bawah runtuhan pagi ini.Kementerian Kesihatan di Gaza mengatakan bahawa dua rakyat Palestin juga dibunuh apabila drone Israel mencecah motosikal di kem pelarian Maghazi, di kawasan tengah Semenanjung Gaza pada hari Sabtu. Dua rakyat Palestin yang lain cedera dalam serbuan di perkampungan Bani Suhaila timur. oleh Amna Bagadi 4:32pm
  • 10:21 Wm 3.21pm ,10 minit lepas,  Sirens pergi kedalam komuniti Negev barat laut. Hamas melepaskan lagi roket -jpost
  • 09:39 pegawai perubatan Palestin berkata seorang lelaki telah terbunuh dalam seraagan IAF semalam di kem pelarian Nuseirat di tengah Gaza; beberapa yang lain cedera.
  • Media Israel yang memetik sumber Palestin sebagai berkata mereka diberitahu oleh perunding Mesir bahawa delegasi Israel akan kembali ke Kaherah pada petang Sabtu dengan mengadakan rundingan.Perunding Mesir telah memberitahu rakyat Palestin bahawa delegasi Israel akan datang dengan idea-idea baru. – oleh Amna Bagadi 03:37
  • 09:20 Rocket ledak di luar masyarakat Eshkol. -jpost
  • 08:58 Wm 1,58pm, Code Red siren bunyi dalam Majlis Serantau Eshkol.
  • 08:24 Palestin melaporkan IAF telah melanda bidang pertanian awal pada pagi Sabtu, berdekatan Gaza City. Menurut agensi berita Ma’an, Israel melanda dua masjid bermalam di kem pelarian Nuseirat di tengah Gaza, dan satu lagi di kejiranan Zeitoun itu.Dua buah rumah di Beit Lahiya dan bandar Gaza juga telah melanda dalam sekelip mata, laporan itu dinyatakan.
  • 07:15 A roket jatuh di kawasan terbuka Majlis Serantau Sha’ar Hanegev pada pagi Sabtu. Empat yang lain mendarat di luar masyarakat Eshkol.
  • 7:00 am siren Rocket terdengar di Majlis Daerah Eshkol dan Majlis Serantau Sha’ar Hanegev pada pagi Sabtu.
  • Tambahan bukti serangan yang disengajakan ke atas pekerja kesihatan #Gaza oleh tentera Israel

    Tambahan bukti serangan yang disengajakan ke atas pekerja kesihatan #Gaza oleh tentera Israel

    5.16 am , @jncatron Tambahan bukti serangan yang disengajakan ke atas pekerja kesihatan #Gaza oleh tentera Israel http://t.co/q8tHiImgHdAmnestyOnline http://t.co/dmf9wZ72Pb

Daniel Nisman, presiden Kumpulan Levantine, merupakan perundingan berasaskan risiko-Israel dan bekas anggota tentera Israel, berkata kepada Al Jazeera mengenai rundingan di Kaherah untuk menghentikan keganasan di Gaza. “Konflik ini adalah seperti banyak pergaduhan di antara Hamas dan Mesir, kerana ia adalah di antara Hamas dan Mesir,” kata Nisman.

Mesir ingin menjaga kepentingan nya di sempadan dan  kepentingan di Sinai. Ada beberapa militan di Sinai yang menjadi duri dalam daging kestabilan Mesir,, begitu juga ikhwan muslimin yang melakukan demo berdarah,  mereka ingin mempastikan penyeludupan senjata tidak berlaku.  Mesir mempunyai beberapa projek besar akan datang terutamanya pembesaran dan penglebaran terusan suez,  dan semua ini mudah untuk di lakukan penyeludupan senjata kelak, Hamas perlukan Perlabuhan, ini yang Mesir tidak mahu.

  • 21:18 Wm 2.18 am , Menteri Keadilan Tzipi Livni menggesa Perdana Menteri Binyamin
    download3

    Israel’s Justice Minister Tzipi Livni

    Netanyahu untuk menerima pakai inisiatif beliau untuk gencatan senjata di Semenanjung Gaza yang akhirnya akan membawa kepada penyambungan semula rundingan dengan Pihak Berkuasa Palestin, Channel 2 melaporkan pada hari Jumaat.

    Tzipi Livni, telah berkata bahawa pejuang Hamas di Gaza “perlu dikenakan sebagai balasan, dan bukan dalam kadar yang sama, tetapi untuk tahap yang lebih tinggi”. Livni memberitahu Channel 2 televisyen Israel pada petang Jumaat bahawa Israel mesti memenuhi berkuat kuasa, dengan lebih banyak tenaga. “Pertama sekali, kita perlu terus bertindak dengan kekerasan. Mereka menembak kita, dan mereka perlu terkena sebagai balasan, dan bukan dalam kadar yang sama, tetapi untuk tahap yang lebih tinggi,” katanya. [Reuters] oleh nadine.cheaib

  • 20.52 Wm 1.52 am , Seorang penduduk Palestin dibunuh, banyak yang lain cedera dalam pertempuran dengan tentera IDF berhampiran Ramallah.
  • 20:51 Wm 1.51 am , IDF terus menyerang sasaran di Semenanjung Gaza, dengan penduduk Khan Yunis melaporkan letupan, menurut Channel 10.
  • Menurut agensi berita Ma’an, rakyat Palestin di Gaza akan memerhati unilateral gencatan senjata dengan Hamas walaupun menunjukkan kesediaan untuk bersetuju untuk gencatan senjata lain 72 jam.Laporan berita menunjukkan bahawa pegawai-pegawai Mesir dan diplomat antarabangsa memberi tekanan kepada Hamas bersetuju dengan lanjutan daripada gencatan senjata.
  • 1.36 am , Pegawai-pegawai kanan Israel memberitahu Channel 10 Israel dengan syarat tidak mahu namanya disiarkan bahawa, isu yang melekat dalam rundingan di ibu Mesir Kaherah ialah permintaan Hamas untuk membuka pelabuhan di Gaza. Israel telah menolak permintaan ini, menurut sumber-sumber, tetapi dilaporkan cuba meneroka satu penyelesaian yang akan membolehkan penduduk Gaza untuk mendapatkan apa sahaja kargo ia perlukan tanpa pelabuhan. Titik lekatan lain ialah membina semula lapangan terbang, yang juga Israel menolak.
  • Roket yang jatuh di wilayah Israel semalam

    Roket yang jatuh di wilayah Israel semalam

    12.43pm , Al Jazeera – bahawa tiga orang terbunuh berikutan serangan drone di daerah Gaza di Khan Younis. Yang membawa kepada 1,898 bilangan rakyat Palestin terbunuh sejak Israel melancarkan operasi ketenteraan di Gaza. Sekurang-kurangnya 22 orang lain cedera sejak gencatan senjata tersebut telah luput pada pagi Jumaat.- oleh Ted.Regencia

 August 8

  • 10.19mlm Perunding akan kekal di Kaherah dan terus dengan rundingan Mesir- sebagai pengantara walaupun akhir gencatan senjata di Gaza, ketua delegasi, pegawai Fatah Azzam Ahmed, kepada Reuters pada hari Jumaat. – Jpost
  • 9.23pm @haaretzcomSiren penggera bunyi roket di selatan Israel http://t.co/aRbOukttLO
  • 1:11 pm Wm 6.11 pm  serangan roket lagi di Selatan negara itu diteruskan dengan siren dikeluar di  Daerah Eshkol.
  • 6.11pm , Sumber perubatan di Semenanjung Gaza mengatakan bahawa sekurang-kurangnya 11 rakyat Palestin cedera dalam serangan udara baru yang melanda sebuah rumah di kejiranan Zaitoun, selatan Gaza City. oleh Basma Atassi
  • Jehadsaftawi - Sekarang: serangan udara baru di selatan bandar Gaza, saya mengambil gambar ini sekarang.

    Jehadsaftawi – Sekarang: serangan udara baru di selatan bandar Gaza, saya mengambil gambar ini sekarang.

    5.45 petang, beberapa minit tadi , Serangan udara Israel membunuh seorang kanak-kanak berusia 10 tahun di Gaza City pada hari Jumaat, kematian pertama dilaporkan sejak gencatan senjata 72 jam tamat tempoh pada 0500 GMT, kata pasukan perubatan Palestin. Seorang wanita cedera dalam serangan yang sama, kata perkhidmatan kecemasan. Israel mengumumkan laman keganasan sebelum ini ia telah disasarkan di Semenanjung Gaza sebagai tindak balas kepada 18 roket Palestin melepaskan tembakan ke arah Israel. [AFP] oleh Basma Atassi

  •  Jehadsaftawi – Sekarang: serangan udara baru di selatan bandar Gaza, saya mengambil gambar ini sekarang. #GazaUnderAttack http://t.co/ksMpspqglx
  • 5:45 pm , seorang lagi cedera di pihak Israel, Sebuah bangunan di Majlis Daerah Sdot Negev dialami hit langsung oleh roket yang dilancarkan dari Gaza. Satu orang telah cedera ringan. Empat roket lain meletup di luar komuniti di rantau ini di kawasan terbuka. -jpost
  • Hanya 2 cedera di pihak Israel setakat ini

    Hanya 3 cedera di pihak Israel setakat ini

    5.02 pm, Dua orang cedera oleh serpihan dari sebuah roket ditembak ke Daerah Negev Sdot dari Gaza tidak lama selepas tengah hari pada hari Jumaat.Pasukan perubatan IDF di kawasan yang diberikan rawatan perubatan dengan segera di tempat kejadian. Salah satu yang cedera adalah seorang lelaki berusia 60 tahun dalam keadaan sederhana hingga teruk. Seorang yang mengalami kecederaan lain, seorang lelaki berusia 20 tahun, cedera ringan dan dibawa ke Pusat Perubatan Barzilai.

  • 11.35am, Wm4.35, Siren amaran dibunyikan,  Rocket di Eshkol.
  • 11:17 Wm 4.17 , Satu letupan roket di Sha’ar Hanegev merosakkan pagar masyarakat keselamatan oleh serpihan roket, dan juga ledakan kuasa roket, menyebabkan kerosakan kepada beberapa buah rumah. -Jpost
  • 4.03pm Al Jazeera Andrew Simmons, di Gaza, mengatakan ada korban awam dilaporkan dalam serangan udara di utara Gaza.  Meriam ditembak oleh tentera laut Israel juga telah mendarat di beberapa bahagian di Gaza. – oleh AJE
  • 4.00pm IDFSpokespersonSebagai tindak balas kepada pembaharuan roket pengganas Israel di Gaza, kami menarik laman keganasan di Gaza.
  • 10:54am Wm 3.54, siren amaran roket terdengar di Daerah Sha’ar Hanegev.
  • 03.54pm Dari biro Gaza kami: Satu serangan udara Israel telah melanda medan kosong di kejiranan Sheikh Ijlin di barat Gaza. Tiada kemalangan jiwa dilaporkan dilaporkan. Langit adalah sibuk dengan pesawat Israel drone dan jet perang. Terdahulu meriam Israel kembali meledakkan meriam mereka di timur dan utara Gaza. -oleh AJE
  • 3.41pm, Saksi melaporkan satu letupan besar dan kepulan asap yang semakin meningkat selepas serangan udara Israel melanda Gaza – oleh Basma Atassi 03:41
  • 10:20 Wm 3.20pm , lagi roket dilepaskan oleh Al qassam, melanda di luar komuniti di Majlis Daerah Sdot Hanegev. Tiada laporan yang rosak atau kecederaan
  • 10:15 , 3.15 , Dua siren amaran roket pergi dalam majlis serantau Sha’ar Hanegev. -jpost
  • 09:32. Wm 2.32pm , Israel berkata kepada rkayatnya, Bagi masyarakat di 0 dan 40 kilometer di Semenanjung Gaza, perhimpunan lebih daripada 500 orang tidak akan dibenarkan di dalam ruang terbuka dan tertutup. Dalam masa 40 hingga 80 km. dari Gaza, perhimpunan lebih daripada 1,000 orang tidak dibenarkan di kawasan terbuka. Semua masyarakat di 80 km. Gaza diberitahu untuk membuka pusat perlindungan bom mereka.
  • 09:11 Jihad Islam telah mengambil kredit untuk roket dipecat kepada Israel. Radio tentera juga melaporkan bahawa penduduk Gaza berhampiran sempadan melarikan diri rumah mereka sekali lagi, tidak lama selepas mereka telah pulang.
  • Kanak Gaza, Dia tertawa melihat gamabr dia dalam runtuhan

    Kanak Gaza, Dia tertawa melihat gamabr dia dalam runtuhan

    3.20pm @IDFSpokesperson

    Since 8:00, Wm 1.00pm, over 18 rockets were fired from Gaza at Israel. 2 were intercepted above Ashkelon, 14 hit open areas & 2 landed in Gaza. 

    Sejak 08:00 am, atau 1.00 petang waktu malaysia sebentar tadi, lebih 18 roket telah dilancarkan dari Gaza di Israel. 2 telah dipintas di atas Ashkelon, 14 kawasan terbuka melanda & 2 mendarat di Gaza.

Boikot mcD fi malayzie, nampak nya berjaya lihat https://abgrara.wordpress.com/2014/08/08/boikot-mcd-nampak-nya-berjaya/

  • Beribu-ribu rakyat Palestin yang melarikan diri dari rumah mereka timur bandar Gaza pada hari Jumaat dalam ketakutan serangan Israel, selepas gencatan senjata 72 jam berakhir, seorang wartawan AFP dan saksi berkata.
  • Tentera Israel berkata, ia tidak bertindak balas kepada serangan roket terbaru dari Gaza.oleh AJE  02:05 (assumed innocent)
  • Tentera Israel berkata dua roket dilancarkan dari Gaza mendarat di kawasan terbuka di Majlis Daerah Eshkol pada pagi Jumaat, kurang daripada empat jam dari luput yang dijadualkan gencatan senjata selama tiga hari. oleh nadine.cheaib disunting oleh AJE  10:23
  • Tiada perjanjian mungkin akan dicapai sebelum gencatan senjata berakhir pada pukul 8 pagi (05:00 GMT), ahli delegasi Palestin rundingan gencatan senjata yang berkekalan memberitahu Reuters.
  • 10.23 pagi, 2 roket telha di lepaskan dari Gaza kata Israel, Hamas telah menafikan menembak dua roket dari Gaza sebelum akhir tarikh akhir gencatan senjata.[Reuters]oleh Faisal Edroos
  • Roket telah bermula kembali. 🙂

12 Gambar bermutu tinggi Gaza, august08 al jaazara https://abgrara.wordpress.com/2014/08/08/12-gambar-bermutu-tinggi-gaza-august08/

DaliaHatuqa twitter - 4,500 bayi dilahirkan semasa perang #Gaza

DaliaHatuqa twitter – 4,500 bayi dilahirkan semasa perang #Gaza

Tiada sebab untuk Hamas menerima gencatan senjata, selagi Israel tidak mengukuti kehendak mereka, maka Rakyat Gaza dan dunia am nya harus bersabar dan menerima taqdir ini. sebentar lagi dalam jam 8am waktu Gaza atau 3 petang ke atas waktu malaysia, bermula lah kembali roket berterbangan diudara,

(Israel sedang pening samada menerima apa yang Gaza mahu, atau meneruskan pengeboman yang lebih besar dan luas) buat masa ini,, signal yang kita telah dapat ialah, mereka menggunakan german sebagai proxy (balachi) untuk  membawa delegasi EU(sub-balachi) bersama untuk membantu mencari penyelesaian di Gaza dan jika tidak ada penyelesaian, maka… Israel tidak harus dipersalahkan kelak apabila pengeboman besaran di lakukan.

  • 1.23am, Menteri Yuval : Jika Hamas memperbaharui serangan roket Israel perlu mempertimbangkan sementara mengambil alih jalur Gaza keseluruhan
  • 12.56am, Menurut TV Al-Aqsa, seorang wakil Briged al-Qassam, sayap bersenjata kumpulan politik Hamas, akan memberikan ucapan pada esok malam hari  untuk menjelaskan pendirian mereka terhadap rundingan gencatan senjata yang berlaku di Kaherah. kita nantikan. – Oleh Ted.Regencia
  • 12.37am, Menteri Luar Israel, Avigdor Lieberman menggesa Jerman untuk membantu mencari penyelesaian kepada konflik di Gaza dan menghantar pemeriksa untuk sempadan Gaza bersama-sama dengan negara-negara Kesatuan Eropah yang lain.Lieberman berkata dalam satu temu bual dengan Bild Jerman besar-besaran jualan harian, yang diterbitkan pada hari Khamis, bahawa Jerman mempunyai peranan “sangat penting” untuk bermain dalam mencegah bencana ekonomi dan kemanusiaan di Gaza, di mana Israel dan Mesir mengekalkan sekatan ketat ke atas pergerakan barang-barang dan orang-orang untuk cuba menghalang senjata mencapai militan Islam. Beliau berkata Jerman perlu membawa bersama-sama para pemimpin EU untuk membantu mencari penyelesaian yang berkekalan untuk Gaza. (dia minta bantuan jerman pastu arah jerman bawak pemimpin EU bersama,, )

B o o k m a r k T h i s L i v e U p d a t e

Follow all the latest updates  Ctrl+d , done

August 7

fce48c6a-b427-40a1-8699-57b66f88abcb

Rakyat Gaza cuba untuk kembali kepada rasa normal dalam kejiranan Khuzaa walaupun hampir semua bandar-bandar rumah sedang diratakan dan sembilan daripada masjid berbaring berkeping keping [Reuters]

Setiausaha Agung PBB telah dipanggil untuk menamatkan konflik Israel-Palestin mengatakan “kematian besar-besaran dan kemusnahan di Gaza” telah “mengejut dan memalukan dunia.”

Ban Ki-moon menuntut menamatkan apa yang dipanggil kitaran yang tidak masuk akal penderitaan dan menyeru masyarakat antarabangsa untuk menyokong tugas yang besar untuk membina semula Gaza, memberikan bantuan kemanusiaan kepada beribu-ribu yang memerlukan dan merawat mangsa yang cedera.

“Kami akan membina semula, tetapi ini harus menjadi kali terakhir untuk membina semula,” kata Ketua PBB memberitahu badan dunia 193 anggota. “Ini perlu berhenti sekarang. Mereka mesti kembali ke meja rundingan.”

“Kita mesti berusaha untuk menjadikan tenang semasa menjadi tahan lama gencatan senjata yang menangani isu-isu asas mengenai percanggahan itu.”

oleh Faisal Edroos 01:00

  • 11.38 pagi tadi, Timbalan pemimpin Hamas Mussa Abu Marzuq berkata hari tidak ada perjanjian untuk melanjutkan gencatan senjata 72-jam dengan Israel yang akan tamat pada hari Jumaat. “Tidak ada perjanjian untuk melanjutkan gencatan senjata itu,” tulis Abu Marzuq di Twitter. Beliau merupakan sebahagian daripada delegasi Palestin mengadakan rundingan tidak langsung dengan Israel di Kaherah. [AFP]  oleh Tamila Varshalomidze

August 6

  • Jurucakap Hamas berkata , mereka akan meneruskan roket nya selepas 72 jam , gencatan senjata selesai.

August 5

  • Riad al-Malki

    Riad al-Malki

    Sementara itu sebagai gencatan senjata selama tiga hari berkuat kuasa, Menteri Luar Palestin bertemu dengan pendakwa Mahkamah Jenayah Antarabangsa dan mengutarakan untuk kes jenayah perang terhadap Israel. Riad al-Malki berkata terdapat “bukti yang jelas” jenayah perang oleh Israel semasa serangan di Gaza. “Semua yang telah berlaku dalam 28 hari terakhir adalah bukti jelas jenayah perang yang dilakukan oleh Israel, berjumlah jenayah terhadap kemanusiaan,” katanya kepada pemberita di The Hague. “Tidak ada kesukaran bagi kita untuk menunjukkan atau membina kes itu. Bukti ada … Israel jelas melanggar undang-undang antarabangsa.”[Reuters]oleh Hamza Mohamed 08:48pm

  •  12:16pm , 7.16mlm waktu malaysia. Perdana Menteri Binyamin Netanyahu memuji IDF dan Shin Bet kerana berjaya menamatkan misi meneutralkan serangan Gaza terowong semasa Operasi Perlindungan Edge. “Ini adalah satu operasi yang kompleks yang dibuat wira tentera di bawah keadaan pertempuran sukar,” kata Perdana Menteri dalam satu kenyataan bertulis.” Seperti yang saya katakan pada awal serangan, tidak ada jaminan 100 peratus untuk berjaya tetapi kita melakukan semua yang kita boleh untuk mencapai matlamat kita,” katanya (matlamat apa? ) http://www.jpost.com/Defense/LIVE-BLOG-Israels-Operation-Protective-Edge-in-Gaza-361892
Mark Perry, seorang penganalisis ketenteraan dan hal ehwal luar negeri,

Mark Perry, seorang penganalisis ketenteraan dan hal ehwal luar negeri,

  • The Israelis say they’ve achieved one of their main goals – dismantling smuggling tunnels. But Mark Perry, a military and foreign affairs analyst, questions that.
The question is why did Israel do this to begin with? Did they really think they were going disarm Hamas as they said they would? Because they didn’t.
Did they think they were going to demilitarise Gaza? They didn’t. They have a lone friend now in the Arab World who’s sitting on a throne in Cairo. And they’ve offended their best friend in the world and slurred the American leadership. 
What’s really been accomplished? If you’re sitting in the prime minister’s office in Israel and you look around the room, no one is smiling manifestly. That’s because this is a significant political defeat for Israel.
  • Sayeeda Warsi , Pada 4 September 2012, beliau telah dilantik sebagai Menteri Kanan Negara bagi Negeri dan Hal Ehwal Komanwel di Pejabat Luar Negeri dan Komanwel dan Menteri Kepercayaan dan Komuniti. [1] Warsi meletak jawatan daripada kedua-dua jawatan pada 5 Ogos 2014 memetik kebimbangan bahawa dia tidak lagi mampu untuk menyokong dasar kerajaan di Gaza, menyifatkannya sebagai "tidak dapat dipertahankan dari segi moral"

    Sayeeda Warsi , Pada 4 September 2012, beliau telah dilantik sebagai Menteri Kanan Negara bagi Negeri dan Hal Ehwal Komanwel di Pejabat Luar Negeri dan Komanwel dan Menteri Kepercayaan dan Komuniti. [1] Warsi meletak jawatan daripada kedua-dua jawatan pada 5 Ogos 2014 iaitu hari ini,

    5.10 pm , The only Muslim woman in the UK cabinet has resigned over the government’s policy in Gaza: @SayeedaWarsiWith deep regret I have this morning written to the Prime Minister & tendered my resignation. I can no longer support Govt policy on #Gaza (Satu-satunya wanita Islam didalam kabinet UK telah meletak jawatan kerana  dasar kerajaan UK di Gaza:SayeedaWarsiDengan rasa kesal yang mendalam saya pagi ini, menulis kepada Perdana Menteri & dengan ini saya meletakkan jawatan saya. Saya tidak lagi boleh menyokong dasar Kerajaan UK pada #Gaza)
  • Turki menjadi negara yang paling lantang mengencam Israel
  • 09:20 , 2.20 petang waktu malaysia, sebentar tadi, Lapangan Terbang Ben Gurion, lapangan terbang utama Israel antarabangsa, menghentikan semua pesawat yang tiba dan berlepas penerbangan
  • 7:00-08:15 pagi Selasa sebelum gencatan senjata 72 jam yang bermula pada pukul 8:00 pagi antara Israel dan Hamas. 19 penerbangan terpaksa ditunda kerana keputusan itu.
  • Beberapa minit sebelum gencatan senjata berkuat kuasa, Hamas melepaskan roket ke atas pelbagai kawasan di Israel. Tiada roket mendarat di Ben Gurion.
  • 08:00 Satu gencatan senjata 72 jam berkuat kuasa.
Sejam selepas gebncatan senjata, nelayan terus mengerakkan bot mereka menangkap ikan,, harap mereka dapat yang terbaik hari ini.

Sejam selepas gebncatan senjata, nelayan terus mengerakkan bot mereka menangkap ikan,, harap mereka dapat yang terbaik hari ini.

  • 5.16 pagi ,Agensi berita Reuters melaporkan bahawa Israel bersetuju dengan cadangan Mesir untuk gencatan senjata selama tiga hari di Gaza bermula pada 0500 GMT pada Selasa.
  • 07:14 siren amaran roket didengar di Ashkelon dan Gaza di perbatasan.
  • 07:26 Sekurang-kurangnya 32 daripada  penyusupan bawah tanah, dan berpuluh-puluh lubang akses, terletak dan diletupkan di hadapan sebuah gencatan senjata Mesir-pengantara.
  • 07:28 Semua tentera darat Israel meninggalkan Gaza menjelang gencatan senjata, kata IDF.
  •   Iron Dome memintas roket ke Ashdod. Tidak ada kecederaan atau kerosakan dilaporkan. Menurut laporan media, IDF balas dengan artillary api yang terdiam selepas 8:00.
  • 7:45 am , 12.14pm malaysia, siren amaran roket pergi dalam Sdot HaNegev, Ashdod, Ashkelon, kawasan Beersheba yang lebih besar dan kawasan sekitarnya dan juga di komuniti berhampiran sempadan Gaza. Siren A telah juga didengar di Ma’ale Adumim, timur Jerusalem.
  • 10:50 , 3.50 pagi tadi waktu malaysia, roket mendarat secara langsung di Majlis Daerah Eshkol. Ia gagal untuk meletup. Tiada kerosakan atau kecederaan dilaporkan.
  • 10:40 Azzam al-Ahmed, ketua delegasi Palestin untuk perbincangan Kaherah, mengesahkan bahawa gencatan senjata akan pergi ke kesan pagi Selasa. Al-Ahmed, yang merupakan seorang pegawai kanan Fatah, berkata bahawa gencatan senjata akan bagi 72-jam, di mana Israel dan puak Palestin akan mengadakan perbincangan tidak langsung di Kaherah untuk menyatukan gencatan senjata
  • 10:30 Dari tengah malam hingga 10 malam Isnin, 86 roket dan mortar telah ditembak ke Israel dari Gaza, Pejabat Jurucakap IDF berkata, sambil menambah bahawa ini, lima ditembak mati oleh sistem Iron Dome. –jpost
  • Mereka berkata bahawa 63 roket dalam Israel, dan sekurang-kurangnya seorang askar cedera oleh serpihan dari mortar yang mendarat berhampiran sempadan dengan Gaza.
  •  7:32pm Waktu malaysia 12.32 pagi,  siren berbunyi lagi, di Sha’ar Hanegev dan Pantai Ashkelon, Hamas melepaskan roket
  • 7:16 siren amaran dibunyikan Rocket dalam Eshkol dan Asheklon Pantai majlis serantau.
  • 07:11 Roket Gaza melanda Daerah Pantai Ashkelon di kawasan terbuka. Tiga roket lain telah dipintas. Tiada laporan kecederaan atau kerosakan.
  • 07:05 siren Roket amaran berbunyi lagi dalam Majlis Serantau Askelon Coast.

10561802_782129901809246_1056556220577862761_n

August 4

  • 6:50 siren amaran Rocket blared di Majlis Daerah Ashkelon Coast.
  • 06:45 Britain ialah “segera” laporan penyiasat bahawa seorang rakyat British terbunuh di Gaza pada hujung minggu, jurucakap kerajaan British berkata pada hari Isnin. Memetik rakan-rakan lelaki itu, media British melaporkan bahawa pekerja bantuan daripada Rochdale di utara England telah dibunuh pada hari Ahad semasa serangan Israel di Rafah ketika beliau menyampaikan bekalan untuk hospital.
  • 5:29pm  waktu malaysia 10.29 pm, . siren amaran pm Rocket terdengar di Majlis Daerah Ashkelon Coast.
  • 5:16 siren amaran pm Rocket pergi dalam Majlis Daerah Sha’ar Hanegev.
  • 5:03 pm , siren amaran Rocket terdengar di Majlis Daerah Sha’ar Hanegev. Hamas melepaskan lagi roket kedalam wilayah israel.
  • 05:00 Perdana Menteri Binyamin Netanyahu mengatakan hari Isnin bahawa Operasi Perlindungan Edge akan berterusan sehingga tenang telah dipulihkan kepada rakyat Israel. “Operasi di Gaza berterusan. Apa yang tertinggal yang perlu dilakukan sebelum ia berakhir adalah untuk IDF untuk berurusan dengan serangan terowong Gadza . Tetapi pembedahan juga tidak akan berakhir sehingga tenang dan keselamatan dikembalikan kepada warganegara Israel untuk yang panjang tempoh masa, “kata Netanyahu dalam satu kenyataan bertulis. Netanyahu mengadakan mesyuarat keselamatan di ibu pejabat tentera Selatan dengan Menteri Pertahanan Moshe Ya’alon, Ketua Staf IDF Lt-Gen. Benny Gantz, dan anggota keselamatan lain pada hari Isnin. “Kami tidak mempunyai niat untuk mencederakan orang awam di Gaza. Ia adalah jelas Hamas yang telah dirosakkan orang awam ini dan yang juga telah menghalang bantuan kemanusiaan dari sampai ke sana,” kata Perdana Menteri.

10534467_782129918475911_8452711432539651667_n

  • @UNRWA 10.19pmNine people were killed in the Israeli missile strike next to our shelter in #Rafah, including five children aged 3 to 15. UNRWA berkata, Sembilan orang terbunuh dalam serangan peluru berpandu Israel yang terbang dan menghentam ke tempat perlindungan kami di dalam #Rafah, termasuk lima kanak-kanak berusia 3 hingga 15.
  • 16:50 Dua roket jatuh di dalam masyarakat di Majlis Daerah Sha’ar Hanegev. Tiada sebarang kecederaan atau kerosakan dilaporkan.

B o o k m a r k T h i s L i v e U p d a t e

Follow all the latest updates

PASARAN Saham di Isreal telah terbabit jatuh, sektor perlancungan, hotel dan sebagainya telah jatuh, tiada tourist yang ingin pergi ke tel aviv, Kita mengandaikan sekarang ini, sesiapa sahaja baik pemimpin dari eropah atau US yang mengajukan gencatan senjata, sebenarnya mereka inilah orang orang di sebalik tabir yahudi. Hari itu mereka semua diam, melihat dari jauh bom demi bom di lepaskan, beribu maut, dan apabila melihat kerosakkan apa yang israel telah buat, saham saham dow jones jatuh paling teruk dalam 2 tahun dan semua ini telah effect kejatuhan saham mereka, matawang juga telah jatuh, dan akan terus jatuh, mereka mula berkata gencatan senjata perlu di lakukan dan di percepatkan.

10389231_782129888475914_9088322623206232468_n

  •  @DaliaHatuqa No. of children killed during this #Gaza war (392 so far) has now surpassed that of 2008-9 Cast Lead when 350 were reported killed: UNICEF  (Bilangan kanak-kanak terbunuh dalam perang #Gaza ini (392 setakat ini) kini melepasi kematian keseluruhan daripada tahun 2008 dan 2009, apabila 350 dilaporkan terbunuh)
  • 1:24pm , waktu malaysia jam 6.24pm,baru beberapa minit lepas, Bunyi Sirens di kawasan Ashkelon Coast skali lagi -Jpost
  • 12:13pm  Sha’ar Majlis Daerah Hanegev mendengar siren amaran roket masuk dari Gaza.
  • 12:10 Rocket mendarat berhampiran sempadan Gaza di kawasan Ashkelon Coast.
  • 12:02 Sirens berbunyi lagi di rantau Ashkelon Coast.

Cadangan baru : Hamas tidak mahu gencatan senjata,, Israel sedang resah , kita berharap hamas tambahkan lagi syarat baru iaitu, israel membayar segala kerosokan (atau setengah) yang berjumlah berbilion Usd kerana tangan tangan mereka sendiri.

  • 12:55pm   waktu malaysia 5.55 ptg,,Sirens meraung lagi di Kerem Shalom kibbutz dan masyarakat Eshkol. Al Qassam melepaskan lagi roket.
  • 12:45 kuasa Dunia harus mengenakan dari luar penyelesaian politik untuk menghentikan sebulan konflik terdekat antara Israel dan Hamas, Menteri Luar Perancis Laurent Fabius berkata pada hari Isnin. (setelah saham eropah jatuh kerana dow jones US jatuh, mereka mula bersuara, haritu merekadiam je)
  • 12:13pm , waktu malaysia 5.13 ptg, Alqassam melepaskan lagi roket, Sha’ar Majlis Daerah Hanegev mendengar siren amaran roket masuk dari Gaza.
  • 12:10 Rocket mendarat berhampiran sempadan Gaza di kawasan Ashkelon Coast.
  • 12:02 Sirens berbunyi lagi di rantau Ashkelon Coast.
  • Dr Ashraf Al-Qudra, Jurucakap Kementerian Kesihatan Gaza, baru sahaja mengesahkan bahawa sekurang-kurangnya 30 rakyat Palestin, termasuk wanita dan kanak-kanak, cedera dalam satu serangan baru ke atas bangunan kediaman keluarga al-Bakri di dalam pantai Camp, barat Gaza.

Cadangan Baru Israel, Semalam Jawatankuasa Pertahananan Israel mereka bermesyuarat, Israel nak hapuskan Hamas, dan memberi mandat kepada PBB untuk mengawal gaza ,, ( israel ingat PBB ni bapakdiapunya agaknya. adeh,. Arm combat dengan Hamas pon korang taklepaslagi.)

  • Jalan Bait Hanaoun musnah sama skali bau mayat disekitarnya, ambulance tidak dapat masuk kerana  36 ambulans telah sebahagian atau sepenuhnya musnah di bom.• 102 kakitangan perubatan telah cedera dan 19 yang lain dibunuh. mungkin hari ini ambulance akan masuk.

    Jalan Bait Hanaoun musnah sama skali bau mayat disekitarnya, ambulance tidak dapat masuk kerana 36 ambulans telah sebahagian atau sepenuhnya musnah di bom.• 102 kakitangan perubatan telah cedera dan 19 yang lain dibunuh. mungkin hari ini ambulance akan masuk.

    10:40 a.m 3.40 waktu malaysia,  Jika Israel memusnahkan Hamas, mandat PBB mengawal Gaza boleh menjadi pilihan yang serius, Liberman telah mengemukakan cadangan itu, kata Menteri Luar Avigdor Liberman di Knesset Negeri dan mesyuarat Jawatankuasa Pertahanan,

  • Soldiers injured:Al-Asqa TV is reporting that five Israeli soldiers were injured during early-morning clashes.- by Philippa Stewart 2:10 PM
  • Saham-saham AS merosot untuk hari kedua hari Jumaat, sambil menambah kepada penjualan besar-besaran hari sebelum dan memberi pasaran minggu yang paling teruk dalam dua tahun. pelabur masih menunggu penurunan terakhir,  untuk mereka mula membeli

    Saham-saham AS merosot untuk hari kedua hari Jumaat, sambil menambah kepada penjualan besar-besaran hari sebelum dan memberi pasaran minggu yang paling teruk dalam dua tahun. pelabur masih menunggu penurunan terakhir, untuk mereka mula membeli

    Saham-saham AS telah mula menampakkan kesan, paling teruk dalam 2 tahun ini, atas peperangan di Gaza, Saham saham merosot untuk hari kedua hari Jumaat, sambil menambah kepada penjualan besar-besaran hari sebelum dan memberi pasaran minggu yang paling teruk dalam dua tahun.Pelabur mendapati sedikit sebab untuk memindahkan wang ke dalam saham, berhadapan dengan kebimbangan geopolitik di Israel dan Ukraine, dan juga masalah perbankan di Eropah. (Kitapercaya bukan masalah ukraine ia adalah masalah Gaza, Jika hamas meneruskan roket mereka, Israel yang sahamnya sedang menurun akan terus menurun dan sepastinya membabitkan juga pasaran dow jones seperti yang kita telah lihat sepanjang 4 minggu ini.)  http://www.dailymail.co.uk/news/article-2712976/S-P-500-worst-week-2-years.html

Analisa yang saya buat, 1.53pm, Mengenai forex, Eur-usd terus merudum, walaupon pelabur cuba untuk mengatasinya dengan cuba menaikkan matawang mereka pada awal peperangan di Gaza, dan ia telah dibuat, tetapi ia tidak dapat bertahan lama, ia terus menurun sehingga 4 hari lepas merupakan penurunan yang paling teruk, yakni kejatuhan yang tertinggi dalam 38 minggu atau 9.5 bulan ,sekarang ini 1.432 mata dan masih jauh untuk stabil seperti sebelum peperangan. Bagaimanapun hanya Jpy-usd sahaja yang terus naik.

  •  6:39 a.m. 11.39 waktu malaysia, Hamas meneruskan perlancaran roket mereka, siren bunyi roket di Ashkelon.
  • 06:11 Rocket dipintas lebih Ashdod oleh sistem Iron Dome. http://www.jpost.com/Defense/LIVE-BLOG-Israels-Operation-Protective-Edge-in-Gaza-361892
  • 6:10 am siren bunyi roket di Ashdod dan Ashkelon.
  • 06:00 Setiausaha Agung PBB Ban Ki-moon mengutuk “peningkatan baru-baru ini dalam serangan anti-Yahudi, terutamanya di Eropah, berkaitan dengan bantahan mengenai peningkatan keganasan di Gaza.”
  • Tekanan kenyataan rasmi konflik “tidak boleh menjadi alasan untuk prasangka yang boleh menjejaskan keamanan dan keharmonian sosial mana-mana sahaja,” sambil menambah bahawa ia mesti diselesaikan melalui gencatan senjata diikuti dengan rundingan.
  • 03:57 Hamas tidak akan mengadakan api sepanjang terhenti tujuh jam yang diisytiharkan Israel akan berkuat kuasa pagi Isnin di Semenanjung Gaza. -Jpost
Pagi yang indah, Matahari mula naik di Gaza

Beautiful gadza, Pagi yang indah, Matahari mula naik di Gadza

  • Satu tinjauan baru dari Channel 2, tv israel, mendapati bahawa 73 peratus daripada Israel tidak fikir perang “pencegahan lebih baik” di Gaza, dan 56 peratus menentang pengeluaran semasa tentera darat. (Walaupun begitu, majoriti masih meluluskan prestasi Perdana Menteri Benjamin Netanyahu.) , Pm israel di puji keatas kemusnahan di GAZA.
  • Israel akan cease fire di kebanyakan Semenanjung Gaza selama tujuh jam “tetingkap kemanusiaan” pada hari Isnin, tentera berkata, empat minggu telah berlalu  ke dalam konflik berdarah dengan Hamas. Menurut kenyataan tentera, gencatan senjata itu akan berlaku antara 0700 dan 1400 GMT GMT di semua wilayah kecil Palestin selain timur kawasan bandar selatan Rafah, “di mana pertempuran masih berterusan dan terdapat kehadiran tentera Israel.” [AFP]
  • Untuk pertama kalinya dalam beberapa minggu, penduduk di kawasan kejiranan yang berhampiran sempadan timur Gaza – paling dekat dengan Israel – telah diberitahu ia adalah selamat untuk kembali ke rumah masing-masing. Al Jazeera Nick Schifrin melaporkan mengenai apa yang mereka dapati kedai dan rumah mereka setelah mereka pulang ke rumah mereka. Lebih 10 ribu rumah musnah, belum ada anggaran berapa bilion kemusnahan kali ini.

August 3

  •  6:26 p.m. 11.26pm, malaysia time,  Rocket alert sirens went off in the Ashdod and Ashkelon Coast regions. – Jpost
  • Setiausaha Agung PBB Ban Ki-moon menyifatkan serangan maut pada sekolah PBB sebagai “kemarahan moral dan perbuatan jenayah” dan menggesa mereka yang bertanggungjawab untuk “pencabulan undang-undang kemanusiaan antarabangsa” yang akan dipertanggungjawabkan.oleh Rabii.Kalboussi 23:19
  •  Dr Ashraf Al-Qedra says that the Israeli army is deliberately targeting medical teams and ambulances. He says since the beginning of Israeli aggression in Gaza:• 36 ambulances have been partially or completely destroyed.• 102 medical staff have been injured and 19 others killed.
  •  @Elizrael , Sirens berbunyi di Tel Aviv
  • 10.43 pm @Mogaza serangan udara baru sekarang , menyasarkan penduduk di kawasan Zaytoun, timur #Gaza City
  • 16:59 , 9,59pm waktu malaysia, Iron Dome berjaya memintas sekurang-kurangnya dua roket ke Tel Aviv.
  • According to UNICEF, at least 354 Palestinian children were reported killed as a result of air strikes and shelling by Israel, between 8 July and 2 August 2014. At least 2,502 Palestinian children were reportedly injured. The child casualties were 222 boys and 132 girls, aged between 1 month and 17 years old.
  • Dr Ashraf Al-Qedra mengatakan bahawa tentera Israel sengaja mensasarkan pasukan perubatan dan ambulans. Beliau berkata sejak awal pencerobohan Israel di Gaza:• 36 ambulans telah sebahagian atau sepenuhnya musnah.• 102 kakitangan perubatan telah cedera dan 19 yang lain dibunuh.
  • lebih 10 ribu buah rumah musnah, dan angka terus meningkat

    lebih 10 ribu buah rumah musnah, dan angka terus meningkat – klik utk besarkan

    @ChrisGunness

    GAZA ANGKA TERKINI: ada 269.793 orang pelarian di 90 buah sekolah UNRWA di #Gaza,

  • Apa yang berlaku dalam sekelip mata: Dr Ashraf Al-Qedra, jurucakap Kementerian Kesihatan Gaza memberitahu Al Jazeera: Tiga rakyat Palestin terbunuh dan lebih 12 cedera selepas serangan melanda rumah keluarga Khattab yang di bandar Deir al-Balah Gaza pusat.  Sekurang-kurangnya sembilan orang dalam keluarga yang sama telah terbunuh dan beberapa yang lain cedera dalam serangan semalaman di rumah keluarga Al-Ghoula di Rafah.
  • What happened overnight:Dr Ashraf Al-Qedra, spokesman of Gaza’s Health Ministry told Al Jazeera: Three Palestinians were killed and more than 12 injured after shelling hit the home of the Khattab family in the city of Deir al-Balah the central Gaza strip. At least nine people in the same family were killed and several others injured in overnight shelling on the home of the Al-Ghoul family in Rafah.
  • The names of some of the dead have been confirmed as:Moahmed Ismail Al GhoulWael Ismail Al Ghoul Ismail Mohamed Al GhoulIsmail Wael Al GhoulKhidra Khaled Al GhoulAsmaa Ismail Al GhoulMalak Wael Al GhoulMustafa Wael Al GhoulHanadi Ismail Al Ghoulby Philippa Stewart
  • Imtiaz Tyab, reporting from Gaza: In the last half hour or so there have been airstrokes on Rafah, we understand people have been killed. The airstrikes have not ended overnight. There seems to be a different approach used by the Israeli army. Artillery shelling seems to have died off a little bit and we are now seeing use of airstirkes.
  • @BeltrewStench of death and decay is almost overwhelming in some areas just a kilometre from the Israeli border. Area deserted #Gaza
  • 09:10 ,  2,10pm sejam tadi, waktu malaysia, Iron Dome memintas dua roket ke atas Majlis Daerah Ashkelon Coast.
  • 08:50 Code Red siren kedengaran di Wilayah Pantai Ashkelon awal pada pagi Ahad.
  • IDF telah menyatakan bahawa 3127 roket dilancarkan dari Gaza sejak permulaan pada permusuhan pada 8 Julai 2014.
  • 07:24 Siren bunyi dalam komuniti sempadan Gaza.
  • mereka boleh, keputusan itu diambil hanya selepas Sekolah PBB  Abu Hssain  telah di bom oleh kuasa-kuasa pendudukan Israel dua malam yang lalu di mana 20 rakyat Palestin terbunuh

    mereka boleh, keputusan itu diambil hanya selepas Sekolah PBB Abu Hssain telah di bom oleh kuasa-kuasa pendudukan Israel dua malam yang lalu di mana 20 rakyat Palestin terbunuh

    06:00 Dua roket meletup di Majlis Daerah Sdot Negev dalam sekelip mata.

  • Gaza kematian tol mencecah 1,732:
  • 1,732 terbunuh kini telah terbunuh di Gaza, termasuk: Sekurang-kurangnya 398 kanak-kanakSekurang-kurangnya 209 wanitaSekurang-kurangnya 74 lelaki tua9,152 orang telah turut cedera, termasuk:
  • 2,744 kanak-kanak1,750 wanita343 orang-orang tuaoleh Philippa Stewart 13:10

August 2

 

  • @DaliaHatuqaReports that Hamas’ Khalil Al Hayyeh & Imad Alalami, Khalid Al Batsh of IJ cant get to Egypt thru Rafah. Only mmbrs outside will go to Cairo
  • 8.44 pm, Pelarian Israel dari bandar utara Gaza boleh kembali, Tentera Israel telah memberitahu rakyat Palestin yang melarikan diri di Utara bandar Gaza Beit Lahiya mereka boleh kembali pada hari Sabtu, isyarat serangan di kawasan itu sudah di beres -afp
gaza_protest_dataran_merdeka_ikram_fbpic_020814

GAza dataran merdeka tadi

  • 7.00 pm @IDFSpokesperson In the past 24 hours, we struck over 200 terror targets in Gaza, including a weapons development center located in the Islamic University.
  • Palestinian emergency services spokesman Ashraf al-Qudra said at least 107 Palestinians had been killed in Gaza since the planned three-day ceasefire collapsed soon after it started at 0500 GMT on Friday.
  • Dataran merdeka 2 august

    Dataran merdeka 2 august

    Jam 4.31 , 20 minit lepas waktu malaysia, Serangan berat dan pertempuran sengit yang dilaporkan di sepanjang kawasan sempadan berhampiran kawasan yang dikatakan penangkapan seorang askar Israel semalam. Al Jazeera Charles Stratford, melaporkan dari selatan Gaza, berkata tentera Israel telah menutup kawasan timur Rafah dan memberi amaran bahawa kereta di jalan-jalan akan dianggap sasaran yang berpotensi.

  • 404pm, Israeli aircraft have struck a major university in the Gaza Strip as troops continued their military campaign on the Palestinian enclave for a 27th day. A large part of the Islamic University in Gaza City was damaged by Saturday morning’s air strike. Glass from broken windows and notebooks belonging to some of the thousands of students who attended this university were scattered on the ground. Tanpa memilih tempat, menyalahi agama yahudi mereka sendiri dengan mengebomb pencawang letrik, sekolah, masjid tempat ibadat, dan tadi unviversity pula di bom.
@Belalmd12 I woke up to find that Israel has bombed my university.

@Belalmd12
I woke up to find that Israel has bombed my university. Jam 4.04 univ, ini di bomb

  • Serangan bom pagi tadi ialah,  Sekurang-kurangnya tujuh orang ahli keluarga yang sama telah terbunuh dalam serangan Israel ke atas rumah mereka di Gaza awal pagi ini, jurucakap Kementerian Kesihatan dilaporkan. berita dikuarkan jam 2.28 waktu malaysiaoleh Basma Atassi
  • Jam 3 petang ini, perhimpunan save the children of gaza di dataran merdeka, semua di jemput, tanpa mengira politik tanpa bangsa dan agama.
  • @Mogazaanother explosion shakes #Gaza city just now, 2.22 pm
  • 06:25 , 11.25 pagi waktu malaysia Lagi roket dilepaskan oleh hamas, Iron Dome memintas roket di Beersheba.6:15 a.m. siren bunyi roket di Beersheba.
  • 06:06 , 11.06pagi waktu malaysia, Palestin di Gaza melancarkan roket di kawasan Tel Aviv yang lebih besar pada pagi Sabtu, siren roket berbunyi selepas subuh di seluruh pusat-pusat penduduk utama di tengah-tengah Israel.-jpost Sekurang-kurangnya dua roket telah dipintas oleh Iron Dome sistem anti-peluru berpandu.
lihat betapa besarnya bomb yang tidak meletop ini,, bukan 120mm dan bkn 150mm, bom sebesar ini mampu meruntuhkan banggunan 5 tingkat

lihat betapa besarnya bomb yang tidak meletop ini,, kita pon heran bagaimana banggunan 5 tingkat yang di bomb dalam 5 saat boleh menyembah bumi, semua rebah hanya dengan satu bom sahaja, ini rupanya bom tersebut.

  • @Mogaza , Rafah is under constant bombing ambulances are unable to evacuate bodies of people who are injured...
  • 02:19 Sayap bersenjata kumpulan Hamas Islam di Semenanjung Gaza berkata pada hari Sabtu ia tidak mempunyai petunjuk yang jelas mengenai tempat di mana seorang askar Israel bahawa Israel telah menuduh mereka melarikan sambil menambah beliau mungkin telah terbunuh dalam serangan hendap. Satu kenyataan oleh kumpulan itu berkata ia tidak mempunyai hubungan dengan militan yang beroperasi di kawasan di selatan Semenanjung Gaza di mana Israel berkata Kedua-Leftenan Hadar Goldin, 23, dilaporkan hilang pada hari Jumaat, dan ia takut semua telah dibunuh.
Gambar terbaru sejam lepas

Gambar terbaru sejam lepas

  • Hamas berkata “Kami telah terputus hubungan dengan kumpulan pejuang yang mengambil bahagian dalam serangan hendap itu dan kami percaya mereka semua dibunuh di (Israel) pengeboman. Dengan mengandaikan bahawa mereka berjaya menangkap seroang askar isreal dalam pertempuran, kami menilai bahawa dia juga terbunuh dalam kejadian, “kata kenyataan itu.
  • 01:43 Kabinet keselamatan Israel membuat kesimpulan mesyuaratnya di Tel Aviv, laporan media pada Jumaat. Mesyuarat itu berlangsung lebih lima jam.
  • 00:29 Sepuluh orang terbunuh dalam mpenegeboman IAF di kawasan R
  • afah, rangkaian televisyen satelit Al-Arabiya melaporkan pada Jumaat.
  • @DrBasselAbuward Several building inside the hospital that iam working in NOW (al-Shifa hospital ) r being evacuated after an Israeli bomb threat
  • @Mogaza 3 killed and 5 injured in new Israeli shelling
  • 19:36, 7: 28 pm , 12.36am sebentar tadi, waktu malaysia roket terus di lancarkan oleh Al qassam, ke daerah sempadan Gaza, termasuk Eshkol, mendengar siren kod merah. – Jpost
  • 19:14 Setiausaha Agung PBB Ban Ki-moon permintaan “segera membebaskan, tanpa syarat ditangkap askar Israel”; meluahkan kebimbangan lebih semula serangan Israel ke atas Gaza.
  • 07:13 Code Red siren kedengaran di Majlis Daerah Eshkol.
  • 19:07, 7:07 pm Kod Merah siren kedengaran di Majlis Daerah Ashkelon Coast.
  • Demostrasi ganas di lisbon dan Paris mereka menyerang penyokong zionis, polis anti rusuhan pon tak berani

August 1

  • Seorang lagi askar Israel hilang iaitu 2ndLeftenan Hadar Goldin, 23, dari Kfar Saba.

Harap semua berdoa (doalah skit,,asik jadi warrior keyboradje, pastu keje hentam israel) agar tuntutan Gaza di terima esok di Kaherah, Tuntuan nya mudah sahaja iaitu, Gaza mahu sekatan dari israel dan mesir, di tarik balik , itu sahaja,

  • dari Al Jazeera Dalia Hatuqa di Ramallah: Perunding Israel dan Palestin menuju ke Kaherah untuk rundingan rasmi akan berbuat demikian pada masa yang berlainan: Palestin dijangka meninggalkan Jumaat tengah hari, dan delegasi Israel selepas Sabat Yahudi, pada petang Sabtu. Ini bermakna bahawa rundingan hanya boleh mula petang itu di awal. Dua belas rakyat Palestin membentuk delegasi menuju ke ibu negara Mesir: tiga dari Gaza, selebihnya dari Tebing Barat dan di tempat lain di rantau ini. Delegasi itu termasuk lima anggota Hamas: Khalil Abu Hayyeh, Imad al-Alami, Mohammad Naser, dan Hamas Timbalan Ketua Politburo Mousa Abu Marzook dan jurucakap Izzat al-Risheq, yang sudah berada di Kaherah.Terdapat juga dua orang wakil dari Pihak Berkuasa Palestin / Fatah, dua dari Jihad Islam, dan setiap satu dari PFLP, Partyand Rakyat parti Barisan Demokratik. Presiden Palestin Mahmoud Abbas tidak akan menuju ke Kaherah, tetapi beliau terlibat dalam memilih ahli-ahli delegasi
askar IDF nampaknya ditawan di Gaza adalah 2ndLeftenan Hadar Goldin, 23, dari Kfar Saba.

askar IDF nampaknya yang hilang di Gaza adalah 2ndLeftenan Hadar Goldin, 23, dari Kfar Saba.ion, Capt. Omri Tal, 22, of Yehud, and Staff Sgt. Shay Kushnir, 20, of Kiryat Motzkin.

 

  • A Palestinian family of 10 has been killed in second after an Israeli airstrike, hours before Israel and Hamas agreed to begin a three-day ceasefire.
  • Sebuah keluarga Palestin 10 telah terbunuh dalam serangan udara Israel, beberapa jam sebelum Israel dan Hamas bersetuju untuk memulakan tiga hari gencatan senjata. tentera Israel melancarkan serangan awal pagi Jumaat di bandar selatan Khan Younis, dengan serangan berat kereta kebal Israel dilaporkan di utara dan timur Gaza.
  • 9:15am kira 2 petang waktu malaysia,  Ia telah mengumumkan bahawa dua anggota tenteranya ditembak oleh penembak tepat semalaman di bandar Gaza dan Sajiya. Mereka yang cedera telah dibawa untuk rawatan perubatan.
  • 09:01 Palestin melaporkan bahawa 17 orang terbunuh semalam, termasuk 10 orang dari keluarga yang sama. Lebih 1,450 rakyat Palestin terbunuh sejak awal Operasi Perlindungan Edge.
  • 8:00 Amerika Syarikat, PBB- menaja 72 jam kemanusiaan, gencatan senjata itu berkuat kuasa.
  • 07:59 kira jam 1 waktu malaysia, Sebelum kita solat jumaat waktu malaysia sebentar tadi, Enam roket dilancarkan dari Gaza ke selatan Israel telah dipintas oleh Iron Dome detik-detik yang lalu, kata IDF. Roket tambahan meletup di kawasan terbuka.
  • 07:47 dari Juresalem Post IDF mengebom 40 sasaran pejuang gaza semalaman. Dalam tempoh 24 jam IDF mengebom 120 laman keganasan dan memusnahkan dua terowong.

Julai 30

Shimah yang di sleamatkan oleh doktor yang hebat di GAZA akhirnya meninggal hari ini, selepas 5 hari

Shimah yang di selamatkan oleh doktor yang hebat di GAZA akhirnya meninggal hari ini, selepas 5 hari

  • @BBCiPannellBaby girl delivered from her dead mother’s body has died. , Bayi perempuan dikeluarkan dari tubuh ibunya yang telah meninggal kerana serangan bomb israel telah meninggal dunia. Shimah selama lima hari hidup dan dikebumikan di sebelah ibunya. #Gaza Http://t.co/LfEBR4AK3T
  • 15.43 Justin Welby, the Archbishop of Canterbury, has condemned both Hamas and Israel for their actions in Gaza as “self-defeating” and suggesting both parties may be breaching age old customs of war. The Archbishop also appears to criticise the large loss of civilian life in the area.
  • For all sides to persist with their current strategy, be it threatening security by the indiscriminate firing of rockets at civilian areas or aerial bombing which increasingly fails to distinguish between combatants and non-combatants, is self-defeating. The bombing of civilian areas, and their use to shelter rocket launches, are both breaches of age old customs for the conduct of war. Further political impasse, acts of terror, economic blockades or sanctions and clashes over land and settlements, all increase the alienation of those affected. Populations condemned to hopelessness or living under fear will be violent. Such actions create more conflict, more deaths and will in the end lead to an even greater disaster than the one being faced today. “Go protest in Gaza!” they shouted at the thousands spread all over Tel Aviv’s main protest square, in a demonstration that dwarfed the extremists’ riot.
  • 5:15 p.m., 10.15 MALAYSIA TIME, Rocket sirens continue to wail across Gaza frontier communities
  • 5:10 p.m. Seven rockets landed in open areas in the Sha’ar Hanegev Regional Council. No injuries, damage reported. Two were interceptedBeberapa minit tadi Hamas melepaskan roket lagi, 9.28 waktu Msia
  • 04:28 Siren Rocket amaran dalam dua bandar-bandar berhampiran sempadan Gaza (Haaretz)04:06 PMCourt memanjangkan reman lima suspek dari gerombolan Arab Jerusalem (Haaretz)
  • Dua belas tentera IDF cedera dalam pertempuran dalam Semenanjung Gaza hari ini. Empat tentera dalam keadaan yang serius.
  • @ValerieAmosAppalled by attacks on UN and other schools used for refuge in #Gaza. Where is the humanity, the morality? It’s children, civilians dying.
  • UNRWA Strongly Condemns Israeli Shelling of Its School in #Gaza as a Serious Violation of International Law: http://t.co/colSv0dAQF
  • Tentera Israel berkata ia telah membenarkan untuk gencatan senjata sementara di Semenanjung Gaza. Cadangan selama empat jam bermula hari ini antara 12:00 dan 16:00 GMT (3:00 dan 7 malam waktu Gaza. Tentera  berkata gencatan sementara tidak akan terbabit kepada kawasan dimana tentera nya beroperasi. Gencatan senjata sementara yang tidak termasuk Beit Hanoun dan Khan Younis Shujayea.
  • Sayap tentera Hamas, Briged Qassam, mengeeluarkan video  yang mana muncul untuk menunjukkan sekumpulan pejuang muncul dari terowong ke dalam Israel. Pejuang Hamas kemudian berjalan melalui apa yang kelihatan sebagai kawasan luar bandar di Nahal Oz, sebelum menyerang sebuah menara Israel. Lima tentera Israel disahkan terbunuh dalam serbuan itu. Video ini telah ditunjukkan di saluran al-Aqsa, berikutan kenyataan kumpulan itu menolak gencatan senjata. Ia adalah kali pertama Hamas telah mengeluarkan Tajuk video, yang menunjukkan serangan ke atas Israel.
  • Julai 29
  • Dunia masih tidak dapat berbuat apa apa,, hari ini sahaja 100 kematian nyawa, di catitkan, jika kita letak 100 kematian gajah di bom , satu dunia akan gempak, dan berebut nak membaca nya. Akan ada ramai yang bertanya.. news mana yang keluarkan, gajah di mana, macamana dia di bom, sian gajah, tangkap si pembunuh gajah.  Moga pembunuh gajah akan di tangkap cepat dan di bawa ke muka pengadilan. did u see that? ,, oh no u didnt  http://aje.me/1s10raP
  • Sekurang-kurangnya 100 penduduk Gaza telah terbunuh dalam serangan Israel pada hari Selasa, pegawai Gaza berkata, beberapa jam selepas peluru menghentam stesen janakuasa letrik. Ledakkan asap tebal hitam telah dilihat semakin meningkat dari stesen kuasa pada hari Selasa, bergaul dengan kepulan lain yang dihantar ke udara oleh serangan Israel.
  • @nickschifrin Sangat kuat dan sangat dekat. Serangan udara mensasarkan pelancar roket di sebelah hotel kami. #gaza http://t.co/8c8kkNQt39
  • Dalam surat yang dikeluarkan oleh pejabat beliau pada hari Selasa, Perdana Menteri Turki Tayyip Erdogan akan gembira untuk mengembalikan anugerah yang diberikan kepadanya oleh persatuan Yahudi-Amerika sedekad yang lalu.Amerika Kongres Yahudi berpusat di New York, dalam satu surat kepada Erdogan minggu lepas bahawa dia telah menjadi “pemimpin anti-Israel paling getir” di dunia dan ia menuntut supaya beliau kembalikan anugerah itu telah diberikan kepadanya sebahagiannya bagi usaha beliau untuk broker damai di antara Israel dan Palestin.
  • BREAKING: Palestin menawarkan satu hari gencatan senjata. Tiada perkataan dari Israel,
  • Tanpa di sangka, hanya bom mortar membunuh 5 askar Israel, berita dikeluarkan jam 9.44pm waktu israel
  • bcb14293-bfa8-4727-a8b5-fc8f99181b24
  • Kanak-kanak Gaza. Pagi Hari Raya. Tinggal di sekolah PBB. #gaza http://t.co/hFOLAkr8eg
  • Al Jazeera di Gaza mengesahkan bahawa rumah PM Hamas Ismail Haniya telah disasarkan oleh serangan Israel. Tiada laporan kematian atau kecederaan kepada penghuni.
  • Mesir pada hari Isnin mengutuk Israel untuk menggunakan apa yang ia katakan adalah “kuasa berlebihan” terhadap orang awam di Semenanjung Gaza. Ia juga menggesa Israel dan Hamas, pergerakan Palestin yang menguasai Jalur Gaza, untuk mematuhi “gencatan senjata kemanusiaan” yang dicadangkan oleh Kaherah dan disokong oleh PBB untuk menamatkan konflik 21 hari.
  • IDF mengeluarkan nama-nama empat tentera dibunuh oleh serangan mortar di sempadan Gaza awal Isnin: Staf Sarjan. Eliav Eliyahu Haim Kahlon, 22, dari Safed; Koperal Meidan Maymon Biton, 20, dari Netivot; Koperal Niran Cohen, 20, dari Tiberias; dan Sgt. Pertama Kelas Adi Briga, 23, dari Beit Shikma.
  • Cengkerang kosong berbaring di atas tanah di sebelah kereta kebal Merkava Israel di lokasi yang tidak ditentukan berhampiran sempadan Israel dengan Jalur Gaza.
  • Lima terbunuh dan 20 cedera oleh serangan berhampiran Universiti Islam di Khan Yunis, menurut laporan Palestin. Sebelum itu, tiga orang dilaporkan dibunuh oleh serangan di timur Khan Younis. (Jack Khoury)
  • roket dan peluru mortar dilepaskan ke Israel pada Isnin. 40 roket dan peluru mortar meletup di Israel, Iron Dome memintas enam roket. (Gili Cohen)
  • 11:11 Jurucakap Hamas Sami Abu Zuhri memberi respons kepada kenyataan Perdana Menteri Benjamin Netanyahu Isnin, menyeru demiliterisasi dari Semenanjung Gaza dan perobohan lengkap terowong, yang menyatakan “ancaman Netanyahu tidak menakutkan Hamas dan rakyat Palestin.””Israel akan membayar untuk jenayah itu melakukan terhadap orang awam dan kanak-kanak Palestin di Gaza,” kata Zuhri. (Jack Khoury)
  • 10:47 Duta Israel ke Amerika Syarikat Ron Dermer berkata bahawa kritikan Setiausaha Negara Amerika Syarikat John Kerry untuk “usaha jujur ​​untuk mencapai gencatan senjata adalah tidak wajar.” Ucapan Dermer ini telah dibuat kepada Yahudi Perhimpunan Kepimpinan Kebangsaan Israel di Washington. (Chemi Shalev)
  • IDF mengesahkan askar nya telah cedera parah dalam pertempuran di Khan Yunis di mana komrad terbunuh awal Isnin. Empat peluru mortar meletup di kawasan terbuka di Majlis Daerah Eshkol. (Shirly Seidler)
  • 21:50 Laluan 232, disekat untuk lalu lintas sebelum ini kerana pelanggaran militan sempadan berhampiran Nahal Oz, telah dibuka semula. (Shirly Seidler)
  • 09:44 Angkatan Pertahanan Israel mengumumkan bahawa lima askar Israel terbunuh sepanjang Isnin: empat daripada mereka dalam bom mortar berhampiran sempadan Gaza dan kelima dalam pertempuran dengan militan Hamas di bandar Gaza selatan Khan Yunis. IDF mengeluarkan nama askar yang dibunuh di dalam Gaza sebagai Staf Sarjan Moshe Davino, 20, dari Yerusalem. IDF kematian tol telah meningkat kepada 48.
  • Bomb asap yang pelik sedikit itulah ialah cara israel mengesan terowong bawah tanah Hamas. Yang mana apabila ia telah mengetahui dimana pintu masuk terowong tersebut, bom asap ini akan di lepaskan, dan dari situlah ia mengetahui dari A pergi ke B  kepada c dan seterusnya dengan cara mengesan mana asap itu pergi. Dipercayai ini senjata bomb baru teknologi Israel
  • Asap putih menyelubungi sebahagian Gaza city, Belum pernah terjadi adakah ia bomb asap? klik utk besarkan
  • Asap putih menyelubungi sebahagian Gaza city, Belum pernah terjadi adakah ia bomb asap? klik utk besarkan Sepastinya bomb asap itu adalah untuk mengesan terowong bawah tanah hamas
  • SherineT #gaza bandar. Tidak pasti apa yang berasap itu..smoke bom? http://t.co/DJCgp9RXwo
  • 07:43 Keluarga Oron Shaul, askar dipercayai telah mati dalam pertempuran Gaza walaupun tubuhnya tidak dijumpai, keputusan untuk duduk di shiva. (Eli Ashkenazi)
  • 18:53 IDF menyerang sasaran yang berbeza di Semenanjung Gaza, selepas mengadakan pengeboman di tengah hari. (Gili Cohen)
  • Wartawan Al Jazeera di Gaza melaporkan bahawa serangan artileri Israel sejak pagi ini membunuh 11 orang, menjadikan jumlah kematian rakyat Palestin kepada 1,061 sejak serangan Israel di Gaza bermula 20 hari lepas. Lebih daripada 6,000 telah cedera dalam tempoh masa yang sama.
  • Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu pada hari Ahad menuduh Hamas melanggar gencatan senjata yang ia telah dipanggil itu sendiri dan berikrar bahawa operasi Israel di Gaza akan diteruskan. “Mereka melanggar gencatan senjata mereka sendiri. Di bawah keadaan ini, Israel akan melakukan apa yang perlu lakukan untuk mempertahankan rakyatnya,” Netanyahu memberitahu rangkaian berita CNN. Sebelum itu, Hamas bersetuju untuk menghentikan tembakan dari 1100 GMT sebagai tindak balas kepada permintaan daripada Bangsa-Bangsa Bersatu [AFP]

Julai 27

  • Pihak Keselamatan kabinet Israel telah meluluskan melanjutkan gencatan senjata kemanusiaan sehingga tengah malam waktu tempatan (2100 GMT) pada hari Ahad, pegawai kerajaan memberitahu Al Jazeera.
  • Sami Abu Zuhri, jurucakap Hamas di Gaza, memberitahu Al Jazeera bahawa “mana-mana gencatan senjata kemanusiaan  tidak termasuk pengeluaran lengkap kedudukan Israel di Semenanjung Gaza, tidak membolehkan penduduk untuk kembali ke rumah masing-masing dan tidak membenarkan pemindahan yang cedera, tidak boleh diterima “.
  • Bomb besar sengaja digunakan untuk neranapkan rumah rumah rakyat Gaza, untuk menakutkan rakyat Gaza
  • 05:36 Jurucakap IDF mengeluarkan kenyataan mengatakan bahawa dua askar terbunuh dalam pertempuran di Gaza petang Jumaat. Salah satu daripada si mati adalah Staf Sarjan. Guy Boyland, seorang jurutera pertempuran berusia 21 tahun dari Ginosar. Di samping itu, tiga anggota tentera mengalami kecederaan serius, 13 kecederaan sederhana berterusan dan tambahan 19 anggota tentera mengalami kecederaan ringan. Keluarga telah dimaklumkan. Sejak Operasi Perlindungan Edge bermula 37 pegawai IDF dan tentera terbunuh. (Gili Cohen)
  • 04:50 Siren bunyi roket di beberapa bandar-bandar di sempadan Gaza.
  • 02:24 Tiga roket dipintas di Ashkelon. (Shirly Seidler)
  • 01:55 Siren bunyi roket di kawasan Ashkelon ini.

Julai 26

  •  IDFSpokespersonSetakat ini, kami telah memberhentikan serangan selama 2 jam hari ini untuk membolehkan  kemasukan kemanusiaan di Gaza. Kemas kini langsung http://t.co/5xxxYZLzYB
  • Update kematian: 18 hari serangan Israel ke atas Gaza setakat ini telah meragut nyawa sekurang-kurangnya 900 rakyat Palestin, termasuk kematian kanak-kanak, menurut Kementerian Kesihatan di Gaza. Lebih daripada 5,800 orang lain dilaporkan cedera.
  • Roket yang dilancarkan dari Gaza ke Israel membunuh dua orang awam Israel dan seorang pekerja asing Thailand. Pertempuran itu juga membunuh 34 tentera Israel. Satu lagi askar telah dilaporkan hilang, tetapi dianggap mati, menurut tentera Israel.

Julai 24

  • Tiga lagi tentera Israel telah terbunuh di Gaza, menjadikan jumlah kematian tentera kepada 32, ditambah satu askar disenaraikan sebagai hilang dan dipercayai terbunuh. by Gregg Carlstrom 12.03am

Julai 23

  •  Ketua PBB: kemungkinan kuat bahawa Israel melanggar undang-undang, mungkin jenayah erang (Reuters)
  • Pasukan perubatan Palestin telah berkata, ramai cedera oleh serangan Israel di bandar Khan Younis di selatan Semenanjung Gaza pada hari Rabu. Tentera Israel diberi tentangan di Semenanjung Gaza dan berkata ia memenuhi tentangan sengit daripada pejuang Hamas.
  • Serangan ke atas Gaza, yang memasuki hari keenam belas, telah setakat ini meragut nyawa 640 rakyat Palestin, termasuk berpuluh-puluh kanak-kanak. Lebih daripada 4000 orang telah cedera.
    • Khan Younis di bom , seorang kanak kanak cedera, cool sahajaa budak ni.
  • Khan yunis di bom , seorang kanak kanak cedera
  • Menambah kepada masalah di Semenanjung Gaza yang dikepung, penduduk berkata Israel mengebom loji kuasa mereka yang menyediakan elektrik kepada separuh penduduk Gaza. Jurucakap Stesen kuasa di Gaza memberitahu Al Jazeera bahawa peralatan utama telah di bomb malam tadi. Bekalan elektrik dari Israel telah melanda minggu lepas. Israel mengatakan roket dari Gaza telah merosak infrastruktur tersebut , .
  • 07:52 Pegawai kanan Israel memberitahu Haaretz: IDF menyerang 20 ‘sasaran di Gaza semalam, 20 gazaian terbunuh dalam 24 jam yang lalu. (Gili Cohen)
  • 06:53 Siren berbunyi roket di Ashkelon Hof, Eshkol majlis serantau. (Haaretz)
  • 05:11 Dua askar Israel terbunuh petang Selasa di Gaza, Unit Jurucakap IDF mengatakan. Si mati adalah Kapten. Dmitry Levitas, 26, Yerusalem dan Gesur dan 1 Leftenan Natan Cohen, 23, dari Modiin. Mereka kedua-dua pegawai dalam IDF kor perisai. Mereka telah dibunuh oleh senjata sniper di Semenanjung Gaza. Dalam tempoh 24 jam lalu, tiga askar cedera parah, sembilan cedera sederhana, dan lapan cedera ringan yang dialami. Sejak operasi Gaza bermula, 29 anggota tentera dan pegawai terbunuh. (Haaretz)
  • 04:44 Bekas Datuk Bandar New York Michael Bloomberg menggesa pembalikan larangan AS dalam penerbangan ke Israel, dan berkata beliau akan menaiki penerbangan ke Tel Aviv dalam perpaduan dengan orang Israel.
  • 3.01am Tamparan hebat untuk israel kali ini.. banyak penerbangan berpatah balik atau di batal, setakat ini, 6 syarikat penerbangan membatalkan nya.
  • Lufthansa Airlines membatalkan penerbangan nya.
    • Terbaru masjid yang di bomb ,

      Terbaru masjid yang di bomb

  • air france membatalkan penerbangan ke Israel
  • air canada membatalkan penerbangan ke israel sehingga di beritahu kelak
  • KLM membatalkan penerbangan ke israel
  • Salah satu daripada 28 tentera Israel yang terbunuh di Gaza sejak Israel memulakan operasi lima hari lalu adalah seorang pendatang dari Perancis
  • Dua roket meletup di kawasan terbuka di Daerah Sdot Negev (Haaretz)
  • Siren amaran roket bunyi di Be’er Sheva dan kawasan sekitar (Haaretz)
  • Haarets berkata Delta Airlines dan US Airways menggantung penerbangan ke dan dari Israel pada hari Selasa.
  •  DaliaHatuqa Tweet: Empat lagi rakyat Palestin terbunuh dalam pusat #Gaza Gaza, menjadikan jumlah kematian kepada lebih daripada 620 dan mencederakan untuk 3750+: jurucakap Kementerian Kesihatan
  • Staff Sgt. Jordan Bensemhoun. maut di gaza
  • Staff Sgt. Jordan Bensemhoun. maut di gaza
  • Kepimpinan Palestin dicadangkan ke Mesir rancangan untuk gencatan senjata Gaza,yang perlu diikuti oleh lima hari rundingan untuk menghentikan konflik di Gaza, Jurucakap Palestin Azzam al-Ahmed berkata kepada pemberita di Kaherah pada hari Selasa.
  • 12.08am, Mogaza tweet: beberapa orang yang terbunuh meningkat 616 … mereka tidak hanya nombor, masing-masing mempunyai cerita, sejarah, nama keluarga dan tangisan #gaza

Julai 22

11.58pm,TamerELG tweet: Ketua Biskop Gaza Alexios berkata, terdapat seorang wanita melahirkan anak di dalam gereja semasa serangan Israel di sana: “Ia bukan hanya kematian di Gaza , tetapi ujud kehidupan baru..”

AS John Kerry berikrar US$ 47 juta  pada bantuan kemanusiaan ke Gaza.

Menteri Iceland Ehwal Luar Gunnar Bragi Sveinsson telah memperuntukkan USD 104,000 untuk Gaza

UN Human Rights Council special session on Gaza just now

  • 11,20pm Ban Ki-moon is now briefing the Security Council via video from Ramallah. Watch here: http://t.co/iELpMkDDEh #Gaza
  • Euronews berkata Abu Ubaida, jurucakap sayap bersenjata Hamas, berkata askar itu ditahan dalam pertempuran berat di sempadan Gaza pada hari Ahad. Beliau mempamerkan nombor siri ID foto dan tentera lelaki itu, tetapi tidak menunjukkan imej beliau di tangan mereka.
  • 11.20pm AlJaazera berkata Kematian rakyat gaza naik kepada 607 malam ini.
  • 5 masjid diletupkan hari ini, kemusnahan terok pada masjid, sebelum ini 2 masjid di bomb, tidak diketahui adakah 5 masjid termasuk 2 yang telah di bomb sebelum ini.
  • Erdogan berkata
  • Turki berkabung selama 3 hari untuk bersama dalam perpaduan denganrakyat Palestin.Seperti yang anda ketahui, kami mengisytiharkan tiga hari berkabung kebangsaan bagi pembunuhan beramai-ramaiyang berlaku di Palestin dan ia telah bermula pagi ini kerana kami mengambil kiraorang-orang yang terbunuh di sana sebagai saudara-saudara kita. Itulahpendirian kami. Jangan lupa bahawa jika kita berdiam diri ia akan menjadi satu kerugian bukan sahaja untuk Gazatetapi ia juga akan memberikan impak kemerdekaan Turki
  • Lagi kemusnahan Hari ini, seminit lepas, dari Twitter     @sharifkouddous
    Lagi kemusnahan Hari ini, seminit lepas, dari Twitter @sharifkouddous
  • li>Israel Channel 10 News semalam berkata tentera dipercayai askar, dikenal pasti sebagai Oron Shaul, terbunuh bersama-sama dengan enam pasukan lain dalam satu serangan ke atas sebuah kenderaan kebal, pada hari Ahad. Walau bagaimanapun, tentera hanya mengenal pasti enam mayat ,Satu mayat lagi hilang.
  • Bunyi tembakan telah ditembak ke biro Al Jazeera di Semenanjung Gaza sehari selepas Lieberman dipetik oleh media tempatan sebagai berkata negaranya akan berusaha untuk menutup Al Jazeera di Israel.
  • Palestin telah menyaksikan rakyatnya  600 terbunuh, kebanyakannya orang awam, menurut Kementerian Kesihatan Gaza. Sekurang-kurangnya 29 Israel, 27 daripada mereka askar, terbunuh dalam pertempuran.
  • Julai 21
  • Askar Israel yang ditawan: Shaul Oron oleh Briged Al-Qassam.
    Askar Israel yang ditawan: Shaul Oron oleh Briged Al-Qassam.
  • Israel telah mengebom hospital Gaza, ini merupakan serangan kali ke tiga keatas hospital tersebut. Membawa kepada 4 kematian dan 40 cedera disini.
  • Seorang askar Israel di tawan oleh briged Al qassam, tetapi tiada lapuran dari pihak israel.
  • Daripada sekurang-kurangnya 72 rakyat Palestin terbunuh dalam Shejaiya dalam tempoh 24 jam, 38 adalah lelaki, 13 adalah wanita dan 21 adalah kanak-kanak
  • Kematian sekarang ialah 532 pihak gaza dan israel 20 kematian.
  • Julai 20
  • Kematian askar Israel naik kepada 13 orang
  • Kematian rakyat Palestin pula meningkat kepada 532 orang
  • Dua daripada tentera Israel terbunuh Ahad adalah dua warga US-Israel, Times of Israel melaporkan.
  • Kematian membawa jumlah korban tentera Israel kepada 18 orang setakat ini, Dua orang awam juga telah terbunuh oleh serangan ke Israel.
  • Beratus-ratus cedera dan beribu-ribu terpaksa melarikan diri di kejiranan Shijaiah, berpuluh-puluh rumah telah rosak atau musnah oleh pertempuran, termasuk dari kereta kebal Israel.
  • Pertempuran itu adalah yang paling dahsyat setakat ini sejak Israel memulakan serangan daratnya lewat malam Khamis.
  • Leftenan Kolonel Peter Lerner, seorang jurucakap tentera Israel, berkata Pejuang Hamas meletakkan tahap yang “besar” rintangan di kejiranan, dengan menggunakan peluru berpandu anti-kereta kebal, bom tangan roket dan senjata automatik dilepaskan dari rumah-rumah dan bangunan.
  • Tentera Israel berkata 8% daripada lebih 1,700 roket yang dilancarkan dari Gaza sejak 8 Julai ialah dari kejiranan.
  • Lerner berkata 10 terowong akses dijumpai di kawasan itu setakat ini.
Categories: dunia
  1. October 15, 2014 at 1:36 pm

    Hello to every single one, it’s genuinely a good for me to go to see this web site, it consists of important Information.

    Like

  1. August 8, 2014 at 2:39 pm
  2. July 30, 2014 at 12:50 am

Leave a comment