Home > gaya hidup, variety > Telekung vietnam, popular di Malaysia

Telekung vietnam, popular di Malaysia

Sebut sahaja nama Hajah Basiroh atau nama penuhnya Hajah Basiroh Haji Aly, ia begitu sinonim dengan persalinan solat atau telekung. Telekung yang dijual dengan label jenama namanya sendiri itu memang tinggi permintaannya dalam pasaran Malaysia.

“Saya mula berniaga telekung sejak tahun 2000 secara kecil-kecilan di rumah. Dua tahun selepas itu perniagaan saya semakin memberangsangkan.

“Dulu, tidak ramai rakyat Malaysia datang ke sini, bahkan permintaan telekung juga tidak banyak,” katanya yang berasal dari Kampung Chau Giang, wilayah An Giang.

telekung yang dijualnya khusus untuk memenuhi permintaan rakyat Malaysia sahaja kerana orang Melayu Champa di Vietnam mampu membuat telekung sendiri.

“Saya menawarkan 30 jenis corak sulaman. Antaranya ialah corak bunga timbul lapan, timbul 11, timbul 20, timbul 34, timbul 51, timbul 60, kerawang segi empat sama, kerawang penuh, kerawang tinggi dan kerawang labah-labah yang paling sukar ditiru oleh pesaing.

PASTIKAN anda menjalankan urus niaga telekung Hajah Basiroh di premis ini bagi mengelakkan diri ditipu.

“Semua 30 jenis telekung ini dijual antara harga RM30 hingga RM90,” katanya yang menjalankan urus niaga menggunakan mata wang Malaysia, Amerika Syarikat (ASD) dan Vietnam (Dong).

Telekung jenama Hajah Basiroh menggunakan material membuatkan si pemakai berasa sejuk, lebih tenang dan selesa ketika bersolat.

Material yang digunakannya untuk menghasilkan telekung diperbuat daripada benang khas dari China dan Korea.

“Telekung edisi istimewa yang dijual di sini ialah telekung sulaman tangan. Ia dijual pada harga RM90 kerana proses membuatnya rumit dan memerlukan ketelitian bagi menghasilkan sulaman yang halus dan berkualiti.

“Walaupun menawarkan pelbagai jenis telekung, kami juga menerima tempahan telekung mengikut rekaan yang dikehendaki pelanggan,” ujarnya yang kerap melayari laman-laman web di internet untuk mencari ilham menghasilkan reka corak baharu.

Berikutan kesukaran yang dialami para pelanggan untuk mencari premisnya di 159 Huynh Van Street, Ward 12, Phu Nhuan, mantan Qariah Vietnam tahun 1997 itu membuka sebuah premis kecil di 33, Nguyen An Ninh Street, District 1, Bandar Ho Chi Minh berdekatan Pasar Ben Thanh.

Namun, cawangan tersebut hanya menawarkan lima jenis telekung sahaja berbanding 30 jenis telekung lain yang dijua; rumahnya bagi mengelakkan produknya ditiru.

Sudah menjadi adat berniaga, apa yang dihasilkan pasti ada edisi fotokopi dan telekung Hajah Basiroh tidak terkecuali.

ANTARA reka corak telekung yang boleh dipilih oleh pelanggan yang dijual pada harga antara RM30 hingga RM90 sahaja.

“Apabila saya tampil dengan corak baharu, setahun atau dua tahun kemudian mereka akan mengeluarkan produk yang meniru corak yang saya hasilkan.

Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0102&pub=Kosmo&sec=Rencana_Utama&pg=ru_01.htm#ixzz2GmvbsA4R
Hakcipta terpelihara

Categories: gaya hidup, variety
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a comment