Home > dunia > Korea Utara succees melancarkan Roket jarak jauhnya.

Korea Utara succees melancarkan Roket jarak jauhnya.

December 12, 2012 Leave a comment Go to comments

Teknologi hebat, Korea Utara telah melancarkan sebuah roket jarak jauh alasan pengkritik yang percaya ia sedang mencari untuk membangunkan teknologi yang akan membolehkan ia untuk menyampaikan kepala peledak nuklear. Korea  Utara menjadi Kuasa besar ke 4 dunia. Secara tidak langsung menjealouskan kuasa besar dunia lain. 

201212126184569734_20Agensi Berita Pusat Korea rasmi berkata Pyongyang telah berjaya dalam misinya meletakkan satelit di orbit.

“Pelancaran versi kedua satelit Kwangmyongsong-3 kami dari Pusat Angkasa Sohae … pada 12 Disember telah berjaya,” kata KCNA. “Satelit telah memasuki orbit seperti yang dirancang.”

Agensi berita Korea Selatan, Yonhap juga berkata pelancaran muncul telah menjadi satu kejayaan, dengan semua tiga peringkat melaksanakan seperti yang dirancang.

“Peringkat roket jatuh pada bidang sejajar dengan pengumuman awal dan pelancaran muncul untuk berjaya,” agensi memetik pegawai tentera sebagai berkata.

Aeroangkasa Amerika Utara Perintah (NORAD) pegawai-pegawai di Amerika Syarikat juga mengesahkan pelancaran dan bahawa “objek” telah mencapai orbit berikut.

Roket itu dilancarkan sejurus sebelum masa Korea 10:00 (01:00 GMT), menurut pertahanan pegawai di Korea Selatan dan
Jepun.

Majlis Keselamatan PBB akan bermesyuarat pada Rabu untuk membincangkan pelancaran alasan ancaman sekatan, kata seorang diplomat Barat.

“Jepun dan Amerika telah meminta mesyuarat Majlis Keselamatan, yang akan mengambil tempat lewat pada pagi Rabu” di sekitar 11:00 pagi (17:00 GMT), diplomat berkata.

Japan dan Us amat tidak puas hati dengan pelancaran roket yang advance ini

Japan dan Us amat tidak puas hati dengan pelancaran roket yang advance ini

Categories: dunia
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a comment