Home > agama, Syria/Iraq > Bakal Pastor katholik telah converted dan pergi ke Syria

Bakal Pastor katholik telah converted dan pergi ke Syria

October 25, 2015 Leave a comment Go to comments

Ia memberi masa, harta dan nyawa bersama dengan perjuangan suci murni Jabat Al nusra atas apa yang dia percayai,

bi amwalihim wa anffushiom, akzamu darajatan indallah

Former Catholic schoolboy wanted Christian Schoolboy turned Islamist to become a priest, but converted to Islam and joined al-Qaeda

Pasti dia datang keluarga yang baik dan daripada ibubapa yang baik.
Christian Schoolboy bertukar Islam
Kinney adalah mualaf British putih yang pertama muncul di Syria; dia dibesarkan di daerah-daerah rumah, pergi ke sekolah Katolik dan, sebagai seorang remaja, walaupun bercakap untuk menjadi Pastor katholik.

Menurut Daily Mail.

Kinney adalah mualaf British berkulit putih yang pertama muncul di Syria; dia dibesarkan di sebuah daerah, pergi ke sekolah Katolik dan, sebagai seorang remaja, walaupun bercakap untuk ingin menjadi seorang Pastor.

Beliau muncul dalam siri video propaganda yang ingin mengambil jihad IS untuk menyokong kumpulan al-Qaeda yang dikenali sebagai Jabhat al-Nusra. Dia menggunakan nama Abu Basir al-Britani itu.

Loghat bahasa Inggerisnya kekal jelas dalam video, di mana dia dilihat bersenjata, menyeru umat Islam untuk menyertainya berjuang Bashar al-Assad dan Negara Islam.

 

 

Bapanya, Patrick, 59, bekerja dengan Steven Spielberg dan merupakan Penolong Pengarah kepada beberapa blockbusters, termasuk Empayar Matahari dan Braveheart.

Ibunya, Deborah Phipps, 53, berkongsi kebimbangan beliau untuk anaknya dengan Daily Mail.

“Lucas adalah sasaran. Saya gembira dia dikaitkan dengan al-Qaeda dan bukannya IS, tetapi jelas saya bimbang,” katanya.

“Kali terakhir saya dengar dari Dia baru-baru ini. Saya tidak mendapat apa-apa untuk bulan dan bulan dan kemudian tiba-tiba saya mendapat e-mel dan setiap kali saya berfikir,” Baiklah, sekurang-kurangnya dia masih hidup. Itulah pelega.

“Dia berkahwin di luar sana. Saya tidak tahu apa-apa tentang dia. Mereka tidak mempunyai anak setakat yang saya tahu, tetapi ini baru-baru ini, beberapa bulan lalu.

“Kami hanya mahu dia pulang Jika dia melakukan sesuatu yang salah Saya mahu dia menerima akibatnya Dia masih muda -… Dan sekurang-kurangnya dia masih hidup”

Kinney membesar di daerah-daerah rumah di mana dia menghadiri sebuah sekolah Katolik Rom, sehingga ayah tirinya mendapat pekerjaan di Arab Saudi dan keluarga berhijrah, sebelum berpindah ke Mesir.

Di Kaherah beliau mendapat GCSE dan tiga A-Level dari sekolah bebas atas.

Dia hidup secara ringkas dengan bapanya di Vienna sebelum menjadi seorang pelajar di Universiti Leeds, belajar Pengajian Timur Tengah dengan bahasa Arab.

Selepas tahun pertama, beliau tidak aktif dan kembali ke Vienna dengan bapanya, di mana ia menyangka dia memeluk agama Islam.

Phipps memberitahu Daily Mail bahawa dia hanya mengetahui anaknya sudah di Syria selepas bekas suaminya dipanggil beliau untuk mengatakan dia takut anak mereka telah mati selepas gambar muncul dia berbaring cedera teruk di katil.

“Dia telah terkena letupan mortar tercampak dan tergantung di luar,” katanya. “Dia mempunyai operasi yang besar dan beliau berkata beliau tidak akan dapat melawan selama kira-kira 18 bulan kerana kecederaanya itu.”

Beliau berkata tindakan anaknya ke Vienna adalah apabila segala-galanya mula berubah:

“Lucas tidak berkata dia telah menjadi seorang Muslim, tetapi kita digunakan untuk bercakap di Skype supaya kita boleh melihat dia, dan anda boleh melihat dia telah menjadi seorang Muslim.

“Dia mempunyai janggut dan jubah, ia agak jelas. Selepas beberapa ketika beliau berpindah untuk tinggal bersama rakan-rakan. Kami tidak walaupun benar-benar berbincang tentang keislaman dia. Apabila saya mendapat tahu dia di Syria saya berkata, ‘Jika saya boleh mendapatkan kapal terbang dan keluar di sana dan membawa kamu kembali, saya akan ‘. Tetapi ia berkata:’ Tidak, itu bukan apa yang saya mahu. Mereka perlu mahu kembali, maka mungkin anda boleh mengambil langkah-langkah. ”

Sumber: christian today

 

Categories: agama, Syria/Iraq
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

