Home > agama, dunia, Syria/Iraq > Q&A: ISIS , Wartawan jerman yang masih hidup, temuramah

Q&A: ISIS , Wartawan jerman yang masih hidup, temuramah

December 26, 2014 Leave a comment Go to comments

Jurgen Todenhofer, 74, telah mengdaikan nyawa nya untuk pergi Iraq untuk melihat bagaimana ISIS beroperasi, bagaimanapon ia tidak pergi secara membuta tuli

Dia seorang yang pandai mengambil hati, dia berhati hati, seorang yang sabar, dia seorang yang berani, dia di kategorikan wartawan kelas pertama,

Wartawan Jerman Jurgen Todenhofer, 74, telah bersama dengan Negara Islam Iraq dan Levant dan menghabiskan 10 hari di Mosul di Iraq utara dengan pejuang ISIS.

Todenhofer adalah wartawan barat yang pertama untuk berbuat demikian dan masih hidup untuk memberitahu mengenainya.

Isil telah berikrar untuk membunuh sesiapa sahaja yang tidak memeluk agama Islam dan tidak akan menyambut wartawan asing. Jadi, bagaimana Todenhofer bertahan perjalanan melalui kawasan Isil dikawal?

Jurgen Todenhofer, wartawan Jerman
Al Jazeera: Bagaimana anda mencari orang yang tepat untuk membuat hubungan dengan Isil?

Jurgen Todenhofer: Kami menulis kepada semua golongan rakyat, ahli jihad dari Jerman yang kita dapat mencari mereka di laman maya Facebook, terdapat lebih daripada 80 daripada mereka. Saya bertanya kepada mereka jika saya boleh menemubual mereka tentang sebab-sebab mengapa mereka meninggalkan Jerman dan sebagainya. Kami mendapat 15 jawapan … dan salah seorang daripada mereka memberitahu saya bahawa dia tidak dibenarkan untuk bercakap bagi Isil tetapi dia boleh letakkan saya menghubungi seseorang dari jabatan media.

Bagi tujuh bulan saya dalam perbincangan dengan beberapa orang, sekurang-kurangnya 20 jam perbincangan. Dalam perbincangan ini kita bercakap mengenai masalah ideologi, keadaan perang dan pembunuhan James Foley. Kami juga berbincang mengenai jaminan. Saya berkata, saya akan pergi ke negara ini hanya jika saya mendapat jaminan realistik keselamatan.

Saya tidak dapat tahu jika setem ini pada perjanjian itu adalah yang sebenar dan ia adalah sukar untuk mengetahui. Ia boleh menjadi palsu. Akhirnya, selepas beberapa perbincangan, saya mempercayai beliau dan saya tidak nampak apa-apa sebab mengapa mereka akan menghabiskan begitu banyak bulan dalam perbincangan dengan saya hanya untuk mendapatkan saya dan kemudian memotong kepala saya. Yang tidak logik.

Mungkin ini adalah cara mereka untuk membuka pintu kepada Barat, atau untuk menunjukkan bahawa mereka telah mengambil langkah pertama, kerana membunuh wartawan bukan satu strategi yang bijak.

Mereka tahu bahawa saya telah membuat komen yang sangat negatif terhadap mereka sebelum ini. Mereka tahu saya telah bertemu Assad. Saya memberitahu mereka dengan jelas bahawa “Saya tidak di sebelah anda, dan mereka berkata, ‘Ya, itu bukan masalah kita, kita tidak mengambil berat tentang pendapat anda, kami mahu anda untuk memberitahu apa yang anda lihat di sini, tidak berpendapat bahawa anda mempunyai terlebih dahulu. ‘
Al Jazeera: Bagaimana mereka mengenakan penapisan?

Todenhofer: Ada rasa penapisan amat banyak . Kadang-kadang kita tidak dibenarkan untuk filem. Sebagai contoh, di dalam kereta, mereka tidak mahu kami untuk mengfilem kerana mereka tidak mahu perhatian tertarik kepada kita. Pada akhir mereka mengawal semua foto. Mereka mengambil semua 800 gambar yang kami ambil dan memadam 9 untuk sebab-sebab yang sah. Satu, sebagai contoh, adalah bahawa mereka berkata keluarga para pejuang Isil dalam gambar boleh berada dalam bahaya jika foto yang mendapat keluar.

Al Jazeera: Apakah perbincangan atau tidak selesa isu-isu yang paling sukar?

Todenhofer: Semuanya tidak selesa. Kadang-kadang tidak ada makanan atau air, seperti hari terakhir kita mempunyai apa-apa untuk dimakan. Ia adalah sangat mudah kerana mereka memilih rumah-rumah di mana tiada siapa yang berfikir mereka adalah atau mungkin. Mereka perlu bersembunyi kerana ada bom Amerika di luar sana.

Salah satu situasi yang paling sukar adalah di Mosul apabila pesawat drone yang dikenal pasti beberapa yang bersama-sama dengan kami, dan bom yang telah turun.

Ia juga sangat menyenangkan apabila kami kembali ke Raqqa selepas beberapa hari di Mosul. Kami tiga hari lewat dan dua hari sebelum itu, apabila kita sepatutnya berada di sana, apartmen kami di mana tempat tinggal maki telah dimusnahkan oleh pengebom Syria. Tiada lagi tingkap, pintu. Terdapat kaca di mana-mana. Kami tahu bahawa jika kita kembali ke situ, kita akan menjadi mati.

Menyeberangi sempadan pada akhir itu juga amat menakutkan. Beberapa hari sebelum kami untuk menyeberangi, terdapat sedikit menembak dan pada akhirnya, berhampiran dengan sempadan, anda perlu menjalani kira-kira 1,000m untuk menyeberangi sempadan dengan semua pakaian dan peralatan anda untuk mendapatkan untuk keselamatan. Berjalan 1,000m sangat jauh apabila anda berjalan untuk hidup anda dan terdapat menara tinjau.

Mesyuarat kami dengan pejuang Isil membimbangkan, perbincangan sangat keras. Saya telah membaca al-Quran banyak kali dan saya selalu bertanya kepada mereka tentang nilai rahmat dalam Islam. Saya tidak nampak apa-apa rahmat dalam tingkah laku mereka. Sesuatu yang saya tidak faham pada semua adalah semangat dalam rancangan mereka membersihkan agama, bermaksud membunuh bukan orang yang beriman … Mereka juga akan membunuh demokrat kerana mereka percaya bahawa mereka meletakkan undang-undang manusia di atas perintah-perintah Tuhan .

Ini adalah perbincangan amat sukar, terutamanya apabila mereka bercakap tentang jumlah orang yang mereka bersedia untuk membunuh. Mereka bercakap mengenai beratus-ratus juta. Mereka bersemangat tentang hal itu, dan saya tidak dapat memahami

Ketika bersama rakyat Jerman yang menganggotai ISIS

Ketika bersama rakyat Jerman yang menganggotai ISIS

Al Jazeera: Apakah yang kamu kembali ke tanah air dengan bahawa anda boleh menyampaikan?

Todenhofer: Saya mempunyai tiga tayangan kukuh Isil. Yang pertama adalah bahawa Isil adalah lebih kuat daripada kita berfikir. Mereka telah menakluki kawasan yang lebih besar daripada Great Britain. Setiap hari, beratus-ratus pejuang bersemangat baru tiba. Terdapat semangat yang luar biasa yang saya tidak pernah dilihat di zon perang.

Kedua, kezaliman pembersihan agama mereka adalah pada tahap yang lain. Dan ketiga, saya rasa strategi negara-negara barat adalah salah. Dengan pengeboman mereka, mereka tidak pernah berjaya. Kita tidak berjaya di Afghanistan; kita tidak berjaya di Iraq. Mereka adalah pembiak program-keganasan. Kita mempunyai amat kurang pengganas, sebelum 2001 tetapi dan bombardments ini, yang telah mengorbankan beratus-ratus ribu orang telah mencipta pengganas dan peningkatan keganasan.

Al Jazeera: Bagaimana anda mencadangkan untuk menangani cara terbaik untuk mereka?

Todenhofer: Kita perlu melayan mereka dengan cara yang adil, untuk melihat mereka sebagai sama; sebagai senegara. Kedua, kita perlu berhenti pengeboman ini, kita mempunyai apa-apa untuk membedil tanah di dunia dunia Arab; ia bukan milik kita. Ketiga, saya fikir hanya rakyat Iraq Sunni boleh mengalahkan Isil. Mereka telah melakukan ini sekali sebelum. Pada tahun 2007, mereka bertempur di atas kertas, tetapi kemudian Isil adalah lebih lemah. Tetapi ini adalah satu-satunya kemungkinan.

Tetapi Sunni di Iraq didiskriminasi dan dikecualikan daripada masyarakat dan itu adalah satu kesilapan besar yang dibuat oleh tua dan kerajaan baru yang di pimpin oleh kerajaan Syiah. Selama ini Sunni tidak disepadukan, mereka tidak akan memerangi Isil, tetapi jika kerajaan Iraq dan jika kerajaan Amerika akan menguruskan integrasi rakyat Iraq Sunni … kemudian mereka akan bersedia untuk berjuang Isil.

Jadi saya berkata negara-negara Barat tidak akan mengalahkan IS. Hanya orang-orang Arab, hanya rakyat Iraq Sunni, boleh mengalahkan mereka. Tetapi ini adalah jauh dari sini.

  1. Jürgen Todenhöfer
    German Politician
  2. Jürgen Todenhöfer is a German author and former politician and executive. Todenhöfer studied law at the universities of Munich, Paris, Bonn and Freiburg. He graduated as a doctor of law in 1969 and worked as a judge from 1972 on.

islamischer-staat-41

negara yang menangini ISIS

negara yang menangini ISIS

Categories: agama, dunia, Syria/Iraq
  1. royal
    December 29, 2014 at 1:33 pm

    hampasssss….. google translation

    Like

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

