Home > dunia > The Day Israel Attacked America

The Day Israel Attacked America

November 3, 2014 Leave a comment Go to comments

Kisah bagaimana perang 6 hari, telah membabitkan kapal USS Liberty di serang terang terang oleh tentera israel, akhirnya Amerika dengan senang, menerima maaf dari pihak Israel,

Pada tahun 1967, di kemuncak Arab-Israel Perang Enam Hari, Tentera Udara Israel melancarkan serangan tanpa provokasi terhadap kapal perang Amerika, US Navy mata-mata kapal yang memantau konflik dari keselamatan perairan antarabangsa di Laut Tengah.

Jet pejuang Israel menyerang kapal dengan roket, meriam dan napalm, sebelum tiga kapal torpedo Israel bergerak untuk melancarkan kedua serangan yang lebih dahsyat. Walaupun dia tidak tenggelam, Liberty telah rosak teruk. Tiga puluh empat prajurit AS dan penganalisis awam terbunuh, 171 lagi cedera.

USS Liberty boleh di lihat dari jauh ketika itu, Israel sengaja telah mengebom, menembak cannon dan melancarkan roket 25 maut

USS Liberty boleh di lihat dari jauh ketika itu, Israel sengaja telah mengebom, menembak cannon dan melancarkan roket 25 maut

Kemudian Israel meminta maaf atas apa yang ia mengaku sebagai kes tragik identiti silap. Ia berkata bahawa ia telah percaya kapal untuk menjadi musuh kapal angkatan laut Mesir. Presiden Amerika Syarikat, Lyndon Johnson secara persendirian amat marah tapi Rumah Putih memilih untuk tidak mencabar sekutu terdekatnya itu iaitu  sekutu Timur Tengah dan diterima bahawa serangan itu telah kemalangan bencana.

Crew sedabg berehat dan melihat kapal terbang israel di atas kepala mereka, menyangka tidak ada apa apa

Crew sedabg berehat dan melihat kapal terbang israel di atas kepala mereka, menyangka tidak ada apa apa

Walau bagaimanapun, seperti berita yang eksklusif penyelidikan Al Jazeera ini mendedahkan, bukti baru melemparkan cahaya baru pada apa yang berlaku hari itu – dan penutup sehingga luar biasa yang diikuti.

Pandangan pembuat film
Oleh Richard Belfield

Saya pertama kali diberitahu tentang serangan ke atas USS Liberty pada tahun 1980 semasa makan malam dengan seorang bekas penganalisis dari National Security Agency (NSA) di Washington DC.

5 torpedo di lepaskan, 2 tersasar, 3 telah menghentam kapal USS Liberty

5 torpedo di lepaskan, 2 tersasar, 3 telah menghentam kapal USS Liberty

Kembali pada tahun 1980, saya berjanji kepada rakan saya bahawa jika saya mendapat peluang saya akan membuat filem mengenainya. Selama bertahun-tahun, saya bernada idea untuk banyak penyiar dan sentiasa mendapat sambutan yang sama: mata digulung ke atas, biasanya diikuti dengan pernyataan, “Adakah anda benar-benar gila?”

Fast forward ke 2009 dan saya adalah seorang penceramah pada persidangan dua tahun sekali NSA kriptografi sejarah, bercakap mengenai kod yang tidak dapat diselesaikan pada monumen abad ke-18 di sebuah rumah megah Inggeris.

Semasa di sana, saya pergi ke dua sesi lain – kedua-duanya tentang serangan ke atas risikan isyarat kapal tentera laut Amerika.

Yang pertama adalah penangkapan kapal perisik AS, Pueblo (dinaiki oleh pasukan Korea Utara pada tahun 1968 – dan tidak pernah kembali). Yang selamat dari kejadian itu diperlakukan seperti wira dan diraikan di atas pentas.

Keesokan harinya ada sesi tentang USS Liberty. James Scott, yang telah menulis buku dengan mudah, yang terbaik di serangan Liberty, adalah di atas pentas dan terhad kepada 20 minit yang diberikan beliau. Berkisar terhadap dirinya tiga pembela Israel, yang semuanya diizinkan untuk ditakluki masa mereka. Mereka yang selamat dari urusan Liberty diizinkan untuk duduk di penonton, tetapi mereka tidak diberi apa-apa berkata dalam prosiding itu.

Sebagai seorang Inggeris, saya dibesarkan dengan semangat keadilan dan saya fikir ini adalah aib. Itu mengerikan untuk menonton. Pertama, anak-anak kapal telah diserang pada siang hari oleh sekutu rapat, maka mereka telah dikhianati oleh kerajaan mereka dan kini mereka telah dimalukan oleh agensi yang sama ramai yang bekerja untuk kembali pada tahun 1967.

Pada awal tahun ini, saya memperoleh salinan audio dari serangan seperti yang telah dibentangkan, perbualan masa sebenar antara Tentera Udara Isreali juruterbang dan pengawal mereka kembali pada asas. Ia tidak pernah disiarkan sebelum ini. Saya pergi untuk berbicara dengan Al Jazeera dan selepas pertimbangan teliti, rangkaian ditugaskan filem.

Di lokasi, semuanya bermula dengan James Scott (yang mendapat kredit bersama-pengeluar dalam projek ini). Apabila menulis buku, beliau telah ditemubual yang terselamat dan juga banyak dari orang-orang penting di Washington mesin politik dan kecerdasan dari waktu itu. Perkenalan beliau dibuat akan membuktikan tidak ternilai seperti yang kita mulai syuting wawancara.

Para veteran yang luar biasa. Satu demi satu, mereka murah hati dengan masa mereka, seragam fasih dan penuh semangat dan di atas semua, jujur ​​dalam ingatan mereka.

Mereka semua merasa dikhianati oleh kerajaan Amerika tetapi berminat untuk membebaskan orang-orang biasa Yahudi baik di Israel dan luar, untuk apa-apa tanggungjawab untuk kejadian itu. Daging sapi mereka adalah semata-mata dengan pegawai-pegawai senior Israel di dalam bilik kawalan dan atasan yang lebih tinggi dalam rantaian perintah yang telah memerintahkan serangan.

Setelah beberapa hari penggambaran beberapa, saya berdering Elaine Morris, pengeluar saya di London. Dia bertanya bagaimana hal itu akan. Apa yang saya boleh katakan adalah bahawa kualiti wawancara adalah yang terbaik yang pernah saya alami dalam beberapa dekad dalam perniagaan ini.

Di Texas kami temu bual dengan Bobby Ray Inman, seorang pegawai perisikan yang mempunyai rekod yang berkilauan di CIA, Perisikan Tentera Laut dan sebagai bekas pengarah NSA. Kenalan saya dalam dunia perisikan UK selalu mengatakan kepada saya “dia adalah salah satu dari orang-orang baik” dan saya dengan cepat menemukan mengapa. Dia sangat terbuka dan jelas. Para komander tinggi Israel, jelas beliau, telah diketahui dengan tepat apa yang mereka lakukan ketika mereka menyerang Liberty dan ketika datang untuk memegang mereka ke akaun, kerajaan AS berguling untuk mereka.

Kami difilemkan upacara peringatan tahunan di Washington, DC Ia adalah emosi, mendalam dan tegang, dengan selamat, keluarga dan rakan-rakan berkumpul di matahari pagi. Mendengar Pemicu tunggal bermain ratapan Tentera Laut Amerika Syarikat, “Taps ‘adalah memori yang tidak akan pernah pudar.

Tahun sebelum ini, saya telah melawat kubur tentera AS di Arlington Perkuburan tetapi kini, setelah upacara tersebut, saya dapat pergi ke sana lagi dengan Dave Lucas, salah satu yang terselamat dari serangan itu dan seorang lelaki yang truly wonderful man.

Kami menjalani penggambaran sambil berjalan ke atas bukit membawa karangan bunga dari majlis tersebut. Di samping beliau adalah seorang anak kapal, seorang pakar bahasa Portugis, yang telah meninggalkan Liberty di Sepanyol hanya beberapa hari sebelum itu berlayar sehingga Mediterranean untuk menyandang jawatan di luar pantai Mesir. Ia telah digantikan buat sementara waktu untuk misi oleh seorang pakar bahasa Arab. Dia menangis secara terbuka untuk kawan-kawan beliau telah mengucapkan selamat tinggal kepada, tidak pernah melihat lagi. Seperti yang kita difilemkan pasangan itu meletakkan bunga, temu bual dengan salah seorang yang terselamat lain, Jim Kavanagh datang secara tiba-tiba ke fikiran. “Saya telah melalui neraka,” beliau telah berkata kira-kira rekan awak kapalnya. “Tetapi mereka meninggalkan dunia ini.”

Akhir sekali, kami difilemkan pada kapal lain untuk Liberty, kini berlabuh di San Francisco. Anak-anak kapal diheret sebuah bendera AS outsized di atas tiang bagi kita. Bendera ini – dikenali sebagai “warna bercuti” – adalah sama dengan apa yang telah diterbangkan dari Liberty pada 8 Jun, 1967. Ia adalah besar, jelas kelihatan untuk berbatu jauhnya, dan saya tahu segera bahawa tidak ada yang bisa yang pernah berada di setiap keraguan tentang kewarganegaraan kapal di bawahnya.

Categories: dunia
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s