Home > agama, dunia > Kitab Injil 1,500 tahun ditemui, ia menggemparkan Vatican

Kitab Injil 1,500 tahun ditemui, ia menggemparkan Vatican

February 28, 2012 Leave a comment Go to comments

Kitab Injil 1,500 tahun ditemui, ia menggemparkan Vatican kerana isi didalam nya membenarkan apa yang Alquran telah bawa, lebih 1500 tahun dahulu. Termasuk ramalan didalam kitab injil tersebut akan kedatangan Nabi saw Vatican mengarahkan jangan disebarkan ssbelum vatican melihat nya dahulu.

INjil Barnabas Berusia lebih 1500 tahun, Ia dikawal ketat oleh pihak berkuasa sebelum diserahkan kepada Muzium Etnografi Ankara dan akan dipamerkan tidak lama lagi.

Dari Turkish News:

http://www.turkishnews.com/en/content/2012/02/24/turkeys-1500-year-old-28m-bible-linked-to-gospel-of-barnabas/

Vatican telah membuat permintaan rasmi untuk mendapatkan akses kepada Injil yang berusia 1500 tahun bernilai $ 28 juta yang kini dipegang oleh kerajaan Turki di Ankara, Turki.Terdapat spekulasi bahawa Injil ini boleh menjadi satu salinan Injil Barnabas – ketara sekali umat Islam pelayanan Nabi Isa percaya adalah sebahagian daripada Injil asal. Injil Barnabas merupakan sebuah kitab Injil versi Barnabas. Dalam Islam, Nabi Isa dilayan sebagai manusia, bukan Tuhan. Ia menolak idea Holy Trinity dan penyaliban serta mendedahkan ramalan Nabi Isa mengenai kedatangan Nabi Muhammad.naskhah Beria harian melaporkan kitab Injil berusia 1,500 tahun yang mengandungi ramalan Nabi Isa mengenai kedatangan Nabi Muhammad menarik perhatian Vatican apabila pemimpin agama Roman Katolik, Pope Benedict XVI, dilaporkan meminta untuk melihat kitab itu, yang disembunyikan di Turki sejak 12 tahun lalu.

Menteri Kebudayaan dan Pelancongan Turki Ertugrul Gunay, memberitahu akhbar Daily Mail, naskhah yang dianggarkan bernilai AS$22 juta (RM66 juta) itu mengandungi ramalan Nabi Isa mengenai kedatangan Muhammad. Dalam satu lagi catatan, Nabi Isa menafikan beliau adalah penyelamat sebaliknya orang itu datang dari golongan Ismaili merujuk kepada bangsa Arab keturunan Nabi Ismail.

Menurut laporan, umat Islam mendakwa naskhah itu, yang dikatakan ramai ialah Injil Saint Barnabas, adalah tambahan kepada Injil asli Mark, Matthew, Luke dan John.
Saint Barnabas secara tradisi dikenali sebagai pengasas Gereja Cypriot dan seorang mubaligh era awal perkembangan agama Kristian.

Gunay berkata, kitab Injil berkenaan ditulis tangan di atas kulit haiwan dengan emas menggunakan bahasa Aramaik (dipercayai hampir serupa dengan bahasa Hebrew).

Dalam satu versi kitab Injil itu, Nabi Isa dikatakan bercakap dengan paderi: Bagaimana hendak memanggil penyelamat itu? Dia Mohammed adalah nama diberkati.

Dalam satu lagi catatan, Nabi Isa menafikan beliau adalah penyelamat sebaliknya orang itu datang dari golongan Ismaili merujuk kepada bangsa Arab keturunan Nabi Ismail.

Beliau berkata, Vatican secara rasmi meminta untuk melihat buku itu, yang ditemui Turki ketika operasi antipenyeludupan pada 2000. Kumpulan samseng dilaporkan menyeludup pelbagai artifak purba.

Ia dikawal ketat oleh pihak berkuasa sebelum diserahkan kepada Muzium Etnografi Ankara dan akan dipamerkan tidak lama lagi. Salinan muka surat tunggal yang ditulis Nabi Isa dilaporkan bernilai AS$2.4 juta (RM7.2 juta).

Bagaimanapun, keraguan mengenai keaslian manuskrip bertulis tangan itu mula timbul. Paderi Protestan, Ihsan Ozbek, berkata buku versi itu dikatakan dari abad kelima atau keenam, manakala Saint Barbanas hidup pada abad pertama sebagai seorang daripada pesuruh Nabi Isa. – Agensi

Dari Daily Mail:

Mereka pula berkata mendakwa bahawa bible yang meramalkan kedatangan Muhammad, tetapi ia tidak benar. Ini adalah kepercayaan lama yang berabad-abad, konspirasi teori oleh orang Islam

Dari Macedonian Truth Forum:

http://www.macedoniantruth.org/forum/showthread.php?t=6387

Terdapat biara di Turki utara Cyprus yang dipanggil sebagai biara St Barnabas sebagai Rasul, yang diasaskan oleh sendiri dan didakwa mengandungi kuburnya.

Kira-kira 20 tahun yang lalu, biara ini telah dirompak oleh kumpulan yang tidak diketahui orang. Mereka menggali lantai, dinding pada waktu malam. Ia adalah tidak diketahui apa yang mereka selepas dan jika mereka mencuri sesuatu yang ditanam di dalam dinding. Seorang wartawan di Cyprus mendakwa bahawa mereka telah menemui satu salinan Injil yang sangat kontroversi dalam St Barnabas, yang mana wartawan yang menyiasat isu itu, beliau telah ditembak mati.

Dari wikipedia:

Injil Barnabas tidak dianggap sebagai kanon oleh penganut Kristian. Oleh itu membaca Injil Barnabas dilarang sama sekali.

Kitab Injil Barnabas terdapat beberapa versi . Injil Barnabas dikatakan ditulis oleh Barnabas iaitu murid Jesus. Barnabas ialah pakcik Markus. Beliau telah merantau dari Palestin ke Damsyik dan dari Philip ke Sinai untuk mengembangkan agama Kristian. Kuburnya ditemui di pulau Cyprus di Laut Mediterranean pada zaman Maharaja Zeno ( 478 m). Satu salinan Injil yang ditulis dengan tangannya sendiri ditemui di dada jenazah St Barnabas .

Injil ini popular dalam kalangan orang Islam kerana hampir sejalan dengan ajaran Islam. Tetapi Injil Barnabas hampir tidak diketahui oleh orang Kristian kerana ia amat bertentangan dengan Triniti.

Injil Barnabas dikatakan ada dua manuskrip iaitu dalam bahasa Sepanyol dan dalam bahasa Itali. Injil Barnabas dalam bahasa Itali disimpulkan sebagai ditulis pada akhir abad ke-16 sementara dalam bahasa Sepanyol ditulis abad ke-18. Namun pengkaji Kristian mendakwa Injil Barnabas versi Sepanyol lebih tulen.
Vatican telah didakwa mengeluarkan permintaan rasmi untuk memeriksa Alkitab yang berusia 1,500 tahun yang telah diadakan di Turki selama 12 tahun yang lalu,

Similarities Between Islam & Christianity, Final Q&A by Dr Zakir Naik

Categories: agama, dunia
  1. Anonymous
    February 29, 2012 at 3:28 pm | #1

    Injil Barnabas adalah tidak benar. Bahasa Injil Matius, Markus, Lukas dan Yohanes adalah bahasa Ibrani. Injil Barnabas ini adalah ajaran sesat.

    • Anonymous
      March 28, 2014 at 5:27 pm | #2

      biasanya yang lama itu yang asal dan yang asal itu yang benarlah…

  2. March 5, 2012 at 1:37 am | #3

    barnabas bukan Tuhan yang Tuhan Yesus…jadi apa masalah….

  3. March 24, 2012 at 9:55 pm | #4

    Reblogged this on khafidfoundation and commented:
    Interesting,,,,

  4. May 18, 2012 at 8:25 pm | #5

    klau kitab Injil Barnabas itu tidak tuling mengapa didalamnya menyatakan kedatangan nabi Muhammad.kemudian didalamnya juga menyatakan nabi isa itu bukan tuhan!!!

    Sebabnya, klau nabi isa itu tuhan yang mempunyai bapa dan ibu, telah jelas ianya manusia biasa seperti kita juga. Lagi pula nabi isa bukanya disalib, kerana org yg mahu bunuh nabi isa pun ragu2 sama ada ia telah berjaya membunuh nabi isa ataupun orang lain yang digantikan oleh ALLAH S.W.T.

    Akhir sekali,sekiranya kristian di hari ini masih nak menghina agama lain, ada kah kristian itu telah tuling daripada nabi isa ataupun telah dimansurkan. kerana didalam islam telah mengajar jgn lah kamu menghina agama lain ataupun meruntuhkan rumah ibadat mereka.Islam adalah agama yg tiada paksaan dan menegakkan kebenaran.

    Sekiranya kamu masih tak percaya cubalah kamu tanya sama org kuat kristian yg telah masuk islam. mengapa? sebabnya mereka org kuat agama kristian masuk islam kerana percaya kebenaran allah yg diturunkan, sedangkan mereka adalah org kuat kristian iaitu terdiri daripada bekas paderi sendiri yg telah membuat kajian tentang perbandingan kitab al-quran dan injil yg lain, termasuklah Injil Barnabas untuk mengatahui kebenaran yg sebenarnya.

    • sara
      July 11, 2012 at 12:08 pm | #6

      tkder paksaan kata mu????!!!….
      1) yg agama lain (hindu,buddist,kristian) kwin agama islam tk kira la laki ke pmpuan ke n bkan laki ke yg tangung mkn minum si istri, asl nk pksa gak si laki nie msuk islam???…klu gitu baik si istri nie yg cari rezeki n si laki nie dduk mngangkang kt umah n jga anak,wakaka2….kawin jer ngan islam nie kne masuk gak ikut (paksa)…..bkan smue yg cnvert masuk islam atas prkhawinan tu ikhlas k (islam atas krtas jer)….sbab PAKSAAN ler…

      • abg.msy
        September 25, 2012 at 6:01 pm | #7

        Woi bodoh punya pompuan, masuk neraka jahanam saje kamu pompuan jahanam….laknatullah….semoga kamu sedar yang agama islam adalah benar dan berhati – hati bila memberi komen faham tak bangang?

      • December 21, 2012 at 1:33 pm | #8

        sebap tu la kristin selalu buat2 agama yg baru dari barnabas,katolik,sib,yesus benar,stb,anglikan,barnadik,dan banyak lagi seolah2 agama tu ktidak ketentuan apa silapnya?? da ka tidak puas hati dgn agama yg dulu pas tu buat yg agama baru cntohnya SIB,STB jdi fikirla pa kristian da buat sbnrny dgn umatnya.agama d ambil untuk kbebasan d duniawi,bkn tu d pesongkn??? msti d prtahankn agama supaya bebas selamanya tpi tidak d sedari kluar dru landasan agama sdiri.fikir fikir2 kan la sy cuma mngingatkan ja

      • Anonymous
        December 21, 2012 at 3:45 pm | #9

        ooo, begitu ker cerite mu….hmmm, byk agama kristian yg lain ek …..so bagaimane plak klu yg agama lu yg byk sgt mazhab nyer smpai trbawa-bawa ke mazhab terlmpau shingga wujud nyer klompok islam lain2???…menggunakan masjid tu sndiri utk mnyebarkn agama islam yg lain hidayah nyer, mnyesatkn kn suku kaum nyer sndiri???….tu kt sempadan thailand tu dh berlambak -lambak coz dh berpecah, smue nk menang n smue nk bagi tahu diri tu NABI….astagfirullah….wassalam
        so kat sini i pun tk ckap sper yg betul or slah, hukum dunia akhirat sndiri yg tanggung bkan org lain pun….panas kejam dan seksa neraka smue pilihan masing masing…..

    • Ahau
      March 2, 2013 at 10:25 pm | #10

      Katanya Islam tidak boleh menghina agama lain/menghancurkan rumah ibadah org lain,sudah banyak bukti tu bahwa islam itu penghancur rumah ibadah umat beragama yg lain!!!dasar Muslim” tolol” semua Yg Alquran bilang itu sangat benar tp Pengikutnya Sama iblis engga jauh berbeda wkwkwkwkwkwkwkwk

  5. welle
    July 7, 2012 at 7:15 am | #11

    terpulanglah umat menusia memili agama kesukaannya sama ada ikut si pemberi kesalamatan atau si peminta kesalamatan sila buka youtube mohamad ali makrus memberi ketarangan selanjutnya

    • abg.msy
      September 25, 2012 at 6:09 pm | #12

      go and fuck yourself daa!

  6. sara
    July 11, 2012 at 12:00 pm | #13

    klahiran Jesus lbih dua ribu tahun yg lalu, buku injil sesat tu plak 500 tahun kmudian di tulis….hmmm,sndri mok pikir la oiii…
    sape yg bodoh akan jatuh n sape yg bijak akan di selamatkan…..brtahan lah kamu wahai umat kristian, ingat lah bahawasa nya kita sntiasa adalh umat pemenang shingga kedatangan Nya….

    • Anonymous
      August 23, 2012 at 12:02 am | #14

      hahaha…kelakar la ko ni..ko akan sedar jgak satu hari nanti dengan kebenarannya..

      • Anonymous
        December 21, 2012 at 3:54 pm | #15

        haha, kelakar kn Anonymous…..hahaha2, mmg lawak….
        soon i will see u….

    • abg.msy
      September 25, 2012 at 6:07 pm | #16

      Woi bodoh punya pompuan…………aku bersumpah dengan nama Allah s.w.t yang satu hari kamu kene langgar kete…siapa yang akan kamu salahkan? tuhan ke atau diri ko sendiri atau org. yang melanggar? lu fikirlah sendiri bangang? kamu kena tahu yang setiap manusia ada kelemahannya dan setiap detik dalam diri masing – masing mestilah meminta doa pada Allah s.w.t supaya dijauhi bala dan malapetaka kan…………….cuba kamu fikir adakah Tuhan yang kamu sembah itu mempunyai bapa dan Ibu….cuba fikirkan, bermakna tuhan kamu pun boleh makan dan berak, kencing dan melancap, beromen kat depan kamu kan BODOH !

      • Anonymous
        March 14, 2013 at 3:03 pm | #17

        x payahlh nk bersumpah2..nt ko plk yg terkene ngan sumpahan sndri hahah….tau plk ko sbut nama tuhan ko? yg ko memaki hamun apasal? itu ajaran Tuhan ko ker? kesiannn…GBU:)

    • Mr.handsome
      October 2, 2013 at 9:13 pm | #18

      sara,kita sex nk?pedulikan mereka semua..yg penting,kita puas sama2 nk? :) jomla..

  7. Lo
    August 27, 2012 at 10:24 am | #19

    Barnabas adalah seorang penentang Yesus zaman dahulu, semua tindakannya menyalin bible tidak lagi sepadan kandungan dalam alkitab tulen. A Tafsiran barnabas ini lebih kepada menyokong Islam semata-mata….terima kasih kerana kesedaran.

    • hamba Allah
      February 15, 2013 at 11:12 pm | #20

      Injil lama tu ditulis sekitar 478masihi..Nabi Muhammad lahir 571 masihi..takkan la pula injil tu ditulis utk sokong Islam sedangkan masa tu Nabi Muhammad lum lahir lg..mcm mana pula kamu kata barnabas nak sokong Islam pula.. bukankah itu suatu yg pelik..semoga Allah memberi petunjuk kpd org2 yg ingin mencari kebenaran..amin..

  8. Anonymous
    August 29, 2012 at 8:18 am | #21

    hello,barnabas tu hawariyun ok.st paul yg sesat tu gila nk mengaku jd murid Isa melalui divine revelation katanya.tanggung la dosa ummat Kristian wahai st paul

  9. dino
    September 29, 2012 at 10:54 pm | #22

    oii si sara yg bodoh……aku harap lah kau kena rogol & lepas tu kena sula

    • Anonymous
      December 21, 2012 at 3:47 pm | #23

      tngok lah cara ko tegur, nie nk jadi kn sbagai contoh??…dgn cara nie ko nk bwat manusia lain pandng kt ko n bangsa ko????….God Bless u bro, wit love n passion….AMEN

  10. hamba allah
    December 30, 2012 at 1:49 am | #24

    LA IKRA AFFIDIN(tiada paksaan dalam agama) jika kamu pilih untuk berbuat jahat maka kamu pilih untuk neraka dan jika kamu pilih untuk buat baik maka kamu pilihan untuk syurga fahamilah agama yang lurus dan yang memimpin hati kamu adalah islam dalam al quran telah menceritakan bagaimana kamu di lahirkan tidak percaya bukalah al quran bagaimana fakta sains ini kita ketahui oleh seorang saintis yang memberikan penjelasan tentang bagaimana kita dicipta tetapi dalam al quran pada 1400 telah ada…semak al quran saintis itu yang mempunyai ilmu sains yang hebat terkejut bahawa dalam al quran itu ada penjelasan bagi perkara yang dia telah lama kaji pada zaman yang penuh dengan pelbagai alat yang canggih tetapi di zaman nabi muhammad mana ada alat yang canggih..itu sains islam dah terbukti sejarah pula..dalam hadis nabi tentang nabi sebagai iaitu sultan muhammad al fateh yang berusia hanyalah 24 tahun telah menjatuhkan kerajaan Rom di mana usaha untuk menjatuhkan bandar itu 800 tahun x percaya buka al hadis …dan batu terapung di palestin bagaimana batu itu tetap terapung itulah mujizat nabi muhammad mujizat itu adalah kelebihan yang allah berikan untuk menunjukkan kepada kamu tentang kehebatan allah nabi muhammad tidak boleh membuatnya jika allah di izinkan “kun fa ya kun”(jadi maka jadilah) sudah terang lagi bersuluh bahawa agama islam itu benar apapun saya tidak boleh betulkan anda dan pegangan anda Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehingga kaum itu mengubah nasib mereka sendiri
    fahamilah kalam allah ini…wasalam moga allah memberikan kamu hidayah jika saya nasihat tetapi allah tidak mengizinkan tetapi saya dah usaha tetap allah tidak mengizinkan maka ia tetap tidak jadi apapun iman ada setiap manusia tetapi mereka di kaburi dengan dunia moga sesiapa yang not yet muslim baca komen saya ini terbuka pintu hatinya untuk islam saya doakan untuk kami mengenal islam ini lembut dan tiada paksaan bagi yang membantah apapun jika kamu kenal islam baru kamu tahu apa itu islam sesiapa yang mahu masuk islam ucapkan selamat datang saudara baru kita ini adik beradik ukhwah ikatan saudara ini yang menguatkan kita kerana itu kami berani berjihad kerana kami berani mati demi janji allah untuk kami dan kami percayai dengan hati dan akal kami apapun kami bukan manusia yang perfect pepatah english”NOBODY PERFECT”APAPUN YANG BAIK DATANG DARI ALLAH DAN YANG BURUK DATANG DARI ALLAH JUGA TETAPI DISANDARKAN DI ATAS KELEMAHAN SAYA SENDIRI kerna tiada sesiapapun sempurna nabi muhammad dan nabi isa adalah manusia biasa juga sama seperti kita tetapi dia hanya penyampai wahyu allah itu sahaja..pasal umat islam berpecah belah pada zaman ini tetapi sudah ada hadis pada 1400 yang menceritakan tentang itu…itulah di buktikan bahawa apa yang di katakan nabi muhammad adalah benar ini hadisnya…dalil yang menjelaskan bahawa umat Islam pada akhir zaman pasti berpecah-belah di antaranya adalah hadis Anas bin Malik r.a., Nabi s.a.w. bersabda:

    “Sesungguhnya bani Israil berpecah-belah menjadi tujuh puluh satu, dan sesungguhnya umat ini akan berpecah-belah menjadi tujuh puluh dua, semuanya di neraka kecuali satu, dan dia adalah jama’ah.” (Hadis Riwayat lbnu Majah, 3983. Disahihkan oleh al-Albani, di dalam Sahih Ibni Majah, 2/364)

    Yang dimaksudkan sebagai jama’ah di dalam hadis ini adalah kembali kepada yang haq, atau sebagaimana yang diterangkan oleh Nabi s.a.w. iaitu orang yang berpijak kepada Sunnahku pada hari itu dan Sunnah para sahabatku…itulah di katakan pada 1400 tahun yang lalu sedang perkara itu terjadi selepas nabi muhammad wafat itu sahaja wasalammualaikum

    • December 30, 2012 at 5:46 pm | #25

      nece n lovely

      • Bunyau
        February 16, 2013 at 6:38 pm | #26

        Agama Kristian itu adalah universal iaitu agama untuk semua umat manusia di dunia ini……Kristian itu agama yang suci yang sepatutnya diamalkan oleh seluruh umat manusia di dunia ini.Kalau tak percaya tanya Nabi Muhamad sendiri ok….

  11. alfi
    December 31, 2012 at 7:04 pm | #27

    cobalah pikirkan tentang masjid di Aceh yang tidak hancur ketika tsunami dahsyat menerjang aceh? sedangkan semua tempat yang lainnya hancur. bukankah itu mukjizat dari Allah SWT?

    • Anonymous
      March 3, 2013 at 1:05 pm | #28

      lihatlah gereja yang ditelan debu gunung berapi di filipina

  12. warix
    January 2, 2013 at 1:25 am | #29

    Terserah mau bilang apa…… apakah YESUS/ISA itu disalaib atau pun tidak… YESUS/ISA itu Tuhan atau bukan,..tapi INGAT di ALKITAB dan Al quran menyatakan bahwa pada hari kiamat nanti dialah yang akan menghakimi orang yang hidup dan yang mati.. baik saudara2 dan saya…. jadi tidak usah diribut2kan lagi…. siapa itu Isa/Yesus

    Kesaksian Al-Quran, hanya Allah yang mengetahui hari kiamat. Namun di sisi lain, Al-Quran juga berkata, “sesungguhnya Isa itu benar-benar memberikan pengetahuan tentang hari kiamat. Karena itu janganlah kamu ragu-ragu tentang kiamat itu dan ikutilah Aku. Inilah jalan yang lurus” (Qs 43:61).

    Isa Al-Masih bukan hanya mengetahui hari kiamat. Tetapi Dia juga akan menjadi Hakim, yang akan menghakimi manusia pada hari kiamat. Dia akan menjadi saksi terhadap manusia (Qs 4:159).

    Beberapa hadist mengatakan lebih jauh, bahwa Isa Al-Masih adalah Hakim yang Adil. Seperti Hadist Bukhari 1090, “Sungguh-sungguh akan datang kepada kamu Isa, Putera Maryam sebagai Hakim Yang Adil”. Hadist Muslim II halaman 76, “Demi Allah, sesungguhnya akan turun (datang) putra Maryam selaku Hakim yang adil”. Dan Hadits dari Musnad Imam Ahmad ibn Hanbal Jilid II/411, “Daripadamu akan bertemu dengan Isa ibnu Maryam sebagai imam Mahdi dan hakim yang adil”.

    • Anonymous
      January 2, 2013 at 12:22 pm | #30

      haaaihhhh, emang nya susah sih mok ngomong ngan kalian smua….udah2 la gini, capek gua mok ngomong bnyak2….YESUS KU , SUKACITA KU, PENYELAMAT KU…lalalalala….
      slamat berjaya nya kalian smue, smpai ketemu lagi…..

    • Anonymous
      February 27, 2013 at 9:50 pm | #31

      Isa Al-Masih bukan hanya mengetahui hari
      kiamat. Tetapi Dia juga akan menjadi Hakim,
      yang akan menghakimi manusia pada hari
      kiamat. Dia akan menjadi saksi terhadap
      manusia (Qs 4:159).
      -pandai2 je kau ikut suka hati terjemah ayat Al Quran 4:159 tu ekk..

    • March 3, 2013 at 9:45 am | #32

      woy bukan ,nya , hakim seadil adil nya HANYA ALLAH SWT

  13. mohd abdullah
    January 26, 2013 at 12:03 am | #33

    islam itu benar dan percayalah kesuciannya… yang berbalah cuma makhluk yang bernama Insan, kristian adalah agama yang benar pada landasan asalnya.. tapi sonsang pada mkhluk yang dipanggil insan.. sesungguhnya bagi kamu yang dipanggil insan dtglah pada islam sesungguhnya ia pasti menenangkan kamu… kerana pada akhirnya kamu akan berbisik kepada aku ” AKU BERSYUKUR KEPADA MU KERANA AKU DITEMPAT YANG BENAR”, percaya lah isa pasti menangis ketika ini melihat kamu(Kristian) menyembah dia. tapi dia pasti akan tersenyum dan gembira,melihat kamu jika kamu menyembah tuhan nya iaitu Allah SWT, yakni… adam dicipta tanpa ayah dan ibu dan pada waktu yang sama tuhan bukan bapa kepada adam dan hawa ingat sahabat ku Islam dan kristian… Tuhanku mampu melakukan sesuatu tanpa mewujudkan sebab kepada sesuatu… benar kata sahabat yang lain islam tiada paksaan, kerana kamu tidak akan masuk islam dengan suruan aku yang bernama insan, tetapi yakini yang memberi petunjuk kepada kamu adalah ALLAH SWT. jadi kepada sahabat ku islam berdoalah agar dikekalkan iman dan Islam, dan bagi sahabatku kristian memohonlah kepada sesuatu yang lebih meyakini kamu( ). jika penjelasan aku salah jumpalah kita di neraka jahanam, tetapi jika penjelasan ku ini benar insyallah berjumpa lah kita disyurga rahmat ALLAH SWT. mohon maap…

  14. Anonymous
    February 7, 2013 at 12:18 pm | #34

    subhannallh,
    kmu skalin tlah melencenx dri agama ku,
    dulu perajurit kafir mengejar isa al masih trus prajurit ituh brkata tuan,tetpi knpa kalian malah anggil ia tuhan,
    agama mu telah sesat,
    agama yg d mulyakan adalah agama islam

  15. zonk
    February 20, 2013 at 2:47 am | #35

    sudah tidak usah berdebat… yakini yang menurut kalian benar. karena kalau
    kamu lahir dari keluarga kristiani saya tidak yakin kamu akan berpindah agama ke islam begitu juga sebaliknya. hal itu terbukti dari percakapan kalian di atas.agama ini untuk di yakini bukan di perdebatkan, macam orang kalian ne yang masih dangkal ilmu agama.

  16. yono
    February 25, 2013 at 7:12 pm | #36

    wahai saudaraku sekalian..kenapa kita bertengkar akan hal ini..alkitab di turunkan untuk pedoman hidup bagi seluruh umat manusia bukan untuk di pertengkarkan..
    jangan kita menghina seseorang,karena sama saja kita menghina pencipta…bertawakallah sebelum kita mendapat azab.
    taurat,zabur,injil dan al-qur’an..semua mengandung ajaran yang benar..cuman ada diantara saudara kita dahulunya yang merobahnya..islam tidaklah mengajarkan kita untuk menghina,bertengkar dan lainnya…akan tetapi islam mengajarkan bagaimana kita bisa menghargai satu sama lainnya..kepercayaan akan ketuhanan itu adalah hak setiap umat.biarkan mau sesat atau tidak,yang penting kita percaya akan allah swt…islam itu damai,islam itu anugrah.
    untuk perlu di ketahui..bahwa al-qur”an adalah penyempurna kitab2 yang turun sebelumnya..
    menurut akal fikiran kita::” apa mungkin orde lama mengkritik orde baru? tidak.knp: karena orde baru itu ada karena orde lama tidak bisa memimpin waktu itu.begitu juga alkitab dab al_qur”an…
    apakah saudara/i sudah paham..?
    lau sudah kita jangan bertengkar atau berdebat lagi..gunakan fikiran kita untuk hal yang berguna.terima kasih

    • February 25, 2013 at 7:21 pm | #37

      betengkar, memaki dan akhirnya ber gaduh,, lebih teruk lagi ia menjadi pertumpahan darah, dialog perlu di adakan selalu dan jangan jumud

  17. yono
    February 25, 2013 at 7:24 pm | #38

    Sesungguhnya di dalam Al-Qur`an telah terdapat perkara yang mencukupi dari semua kitab-kitab ini, berdasarkan firmanNya Ta’ala :

    نَزَّلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ

    “Dia menurunkan Al Kitab (Al Qur’an) kepadamu dengan sebenarnya; membenarkan kitab yang telah diturunkan sebelumnya”. (QS. Ali ‘Imran : 3)

    Dan firmanNya Ta’ala :

    وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْكِتَابِ وَمُهَيْمِنًا عَلَيْهِ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ

    “Dan Kami telah turunkan kepadamu Al Qur’an dengan membawa kebenaran, membenarkan apa yang sebelumnya, yaitu kitab-kitab (yang diturunkan sebelumnya) dan batu ujian terhadap kitab-kitab yang lain itu; maka putuskanlah perkara mereka menurut apa yang Allah turunkan”. (QS. Al-Ma`idah : 48)

  18. March 3, 2013 at 8:17 am | #39

    The Bible Of Vatican : http://www.deism.com/bibleorigins.htm

  19. eric claus
    March 18, 2013 at 11:44 pm | #40

    Untuk perkara pertama iaitu berkenaan islam tidak menganggap nabi isa sebagai Tuhan tetapi sebagai manusia biasa. Saya tidak menujukan pendapat saya ini kepada penganut islam tetapi kepada penganut kristian sahaja.Dalam banyak-banyak contoh bahawa Yesus adalah anak ALLAH..saya cuma pilih satu peristiwa sahaja iaitu semasa Yesus membangkitkan Lazarus yang telah mati 4 hari lamanya. Pernyataan kuasa Yesus dan bukti kebenaran bahawa Dia (Yesus) benar-benar anak ALLAH. Lihat kitab Yohanes 11:15- / Yohanes 11:25-27 = Jawab Marta,”Ya,Tuhan,aku percaya bahawa engkaulah mesias,anak Allah yang akan datang ke dalam dunia./ Yohanes11:40- / Yohanes 11:41-42= ,supaya mereka percaya,bahawa Engkaulah yang mengutus Aku.(ucapan syukur Yesus kepada Allah).

  20. eric claus
    March 19, 2013 at 12:01 am | #41

    Kepada umat kristian sahaja. Bagaimana Yesus dijadikan dan dari apa ?. Yesus sebenarnya diutus oleh Allah kepada seorang perawan yg mengandungkannya dan memperanakkannya.Sebelum itu Yesus sudah ada bersama-sama dgn Allah di sorga. Salah satu bukti bagi umat kristian ialah melalui kitab injil Yohanes 8:48-59 (8:58- ) = “Aku berkata kepada mu,sesungguhnya sebelum Abraham (nabi ibrahim) jadi, Aku telah ada”. Keadaan kejadian Yesus sebagai manusia sememangnya sukar utk kita perjelaskan.Seperti juga Allah yang menjadikan Adam dari tanah liat,manakala Hawa daripada tulang rusuk Adam..begitu juga penciptaan Yesus terlebih awal sebelum dia diutus ke dunia dan juga pada masa dia diutus ke dunia melalui seorang perawan wanita yang mengandungkannya dengan kuasa Allah.(Allah jauh lebih berkuasa daripada segala hal-hal sains yang manusia tidak dapat huraikan).

  21. eric claus
    March 19, 2013 at 12:17 am | #42

    Siapa Barnabas ?. Umat kristian masa kini memang sukar untuk mengatakan apa Bernabas telah lakukan terhadap injil sebenar dan apakah pelayanan yang telah dia bawa. Bolehlah dikatakan bahawa Barnabas sebenarnya salah satu daripada pengikut dan penyebar berita penyelamatan Yesus. Daripada cerita yang sedikit yang ada tertulis di dalam Alkitab menunjukkan bahwa dia (Barnabas) sepertinya terpesong dari ajaran asal injil dan berkawan dengan seorang yang tidak baik sebagai rakannya didalam tugas-tugas penginjilan.Ini menyesatkan dia dan membuatkan dia keluar daripada kumpulan rasul-rasul benar dan membuat mahzab kristiannya sendiri. Contohnya dari kitab injil Kisah para rasul 15:35-41 (15:38-39)= tetapi paulus dengan TEGAS berkata,bahawa tidak baik membawa serta orang yang telah MENINGGALKAN mereka di Pamfilia dan TIDAK MAHU TURUT BERKERJA BERSAMA-SAMA dengan mereka. Hal itu menimbulkan PERSELISIHAN YANG TAJAM,sehingga mereka berpisah dan Barnabas membawa Markus (yohanes) juga sertanya ke Siprus.

  22. eric claus
    March 19, 2013 at 12:37 am | #43

    Tulisan dgn tinta emas pada kitab injil berusia 1500 ?. Utk umat kristian sahaja.
    Jika dilihat pada usia kitab injil tersebut, dan dibandingkan dengan zaman Barnabas masih hidup..Bolehlah dikatakan bahawa 500 tahun selepas Barnabas meninggal baharulah kitab itu ditulis.Ini bermakna bahawa kitab tersebut bukanlah ditulis oleh Barnabas tetapi orang lain.Dan jika difikirkan bahawa 1500 tahun lalu emas adalah benda yang amat berharga untuk digunakan oleh orang biasa.Ada kemungkinan kitab yang ditulis dengan tinta emas itu adalah hasil kerja sesebuah kerajaan.Salah satu bukti bahawa rasul-rasul Yesus tidak sesekali menggunakan tinta emas ..boleh dilihat dalam kitab injil Matius 9:9-10.= Janganlah kamu membawa emas atau perak atau tembaga dalam ikat pinggang mu. Janganlah kamu membawa bekal dalam perjalanan,janganlah kamu membawa baju 2 helai,kasut atau tongkat. Sebab seorang pekerja patut mendapat upahnya.
    Mengapa mereka harus menolak kepentingan-kepentingan duniawi dan sanggup kekurangan ?
    Sebab Allah berada pada orang yang kekurangan dan susah, dan yang mengikut jalan kebenarannya. Ucapan bahagia – Matius 5:1-12/Lukas 6:20-23.

  23. eric claus
    March 19, 2013 at 1:09 am | #44

    Kedudukan Yesus jika dibandingkan dengan pemerintahan negara zaman sekarang.(Utk umat kristian sahaja).
    Jikalau dilihat sistem pemerintahan negara pada masa sekarang iaitu dengan adanya Perdana Menteri dan Yang di Pertuan Agung sebagai ketua kerajaan…saya rasa ada golongan yang tidak akan menerima sistem pentadbiran negara yang menggunakan Perdana Menteri sebagai pemerintah..Sudah pasti golongan itu ialah orang-orang yang hidup pada masa kesultanan melayu melaka contohnya.Kalau sekiranya mereka dihidupkan kembali pada masa sekarang ..pasti mereka akan kata bahawa Perdana Menteri telah menghina Sultan dan menjatuhkan martabat Sultan apabila PM mengambil segala urusan pentadbiran negara.Sebab mereka percaya hanya Sultan sahaja yang harus berkuasa dan mentadbir negara dan segala keputusan adalah ditangan Sultan dan Sultan adalah berkuasa penuh atas segala hal.
    Begitulah Yesus yang dijadikan oleh Allah.Jikalau malaikat dijadikan Allah dari cahaya, manakala Adam dari tanah liat dan Hawa dari tulang rusuk Adam…Yesus pula dijadikan lebih sempurna dan Allah menyertainya selalu.Sepertimana Yesus yang amat dikasihi Allah sehingga menyebutnya anak-Nya…dipertanggungjawabkan ke atas manusia. Begitu jugalah Perdana Menteri yang dipertanggungjawabkan oleh Sultan sebagai pentadbir negara..Dan rakyat harus mendengarkan dia.
    Kitab injil Matius 11:25-26 / 11:27 = Semua telah diserahkan kepada-Ku oleh Bapa,dan..tidak seorang pun mengenal Anak selain Bapa,dan..tidak seorangpun mengenal Bapa selain Anak dan..orang yang kepadanya Anak itu BERKENAN MENYATAKANNYA.

  24. eric claus
    March 19, 2013 at 1:21 am | #45

    YOHANES 8:43-44.
    Apakah sebabnya kamu tidak mengerti bahasa-Ku ?
    Sebab kamu tidak dapat menangkap firman-Ku.

    MATIUS 13:14-17.
    Maka pada mereka genaplah nubuat nabi Yesaya yang berbunyi:
    Kamu akan mendengar dan mendengar,namun tidak mengerti.
    Kamu akan melihat dan melihat,namun tidak menanggap.

    Sebab hati bangsa ini telah menebal,
    dan telinganya berat mendengar,
    dan matanya melekat tertutup:

    supaya jangan mereka melihat dengan mata dan mendengar dengan telinganya
    dan mengerti dengan hatinya, lalu berbalik sehingga aku MENYEMBUHKAN mereka

    (kedua-dua ayat di atas adalah dari perkataan Yesus sendiri).

  25. eric claus
    March 19, 2013 at 2:34 am | #46

    Sebelum kedatangan Yesus ke dunia. Raja (Nabi) Daud ada berkata “Allah berfirman kepada Tuanku: duduklah di sebelah kanan-Ku,sampai musuh-musuh-Mu Ku taruh di bawah kaki-Mu”. Menunjukkan Yesus sudah ada di sebelah kanan Allah yang Maha Kuasa.Jadi Yesus lebih tinggi daripada para Nabi,lebih tinggi daripada para Malaikat.Apakah gelaran untuk kedudukan tersebut ?.Oleh kerana segalanya dipertanggungjawabkan oleh Allah kepadanya maka Yesus dipanggil sebagai Tuhan.Manakala Allah pula sebagai Allah yang Maha Tinggi dan Allah di atas segala kuasa.

  26. eric claus
    March 19, 2013 at 2:50 am | #47

    Sudah jumpa Jalan Lurus ?
    Matius 3:1-3 = Sesungguhnya dialah (yohanes pembaptis/nabi yahya) yang dimaksudkan oleh Nabi Yesaya ketika ia berkata:
    “Ada suara orang yang berseru-seru di padang gurun:
    Persiapkanlah jalan untuk Tuhan,Luruskanlah jalan bagi-Nya.”
    Jalan yang lurus telah dipersiapkan oleh yohanes/yahya dengan menyatakan kedatangan Yesus yang akan memimpin manusia kepada kerajaan Allah di Sorga.JALAN KEBENARAN.

  27. sebuah titik
    March 24, 2013 at 12:17 am | #48

    Kristen/Nasrani :
    1. Pernah gak dengar Mualaf (Matius) yg sekarng namanya Ust. Rahmat Hidayat, mantan Ketua Minisionaris Internasional…yg ditugaskan untuk mengkristenisasikan Indonesia ? Beliau bilang….”Klo di alkitab itu ada Firman Tuhan….saya akan balik lagi ke agama kristen….tapi sayang…dialkitab semuanya “surat kiriman faulus…” Gak ada satu ayat pun yg menyebutkan firman Tuhan….
    Seorang ketua minisionaris Internasional pun yg hafal alkitab…yg sekolah alkitab nya di 7 negara pun bilang demikian….
    Silakan dipikirkan dan dan Terimakasih.

  28. Anonymous
    April 2, 2013 at 12:36 pm | #49

    just believe wat u believe.tak payah sibuk agama orang…

  29. Yohanes
    May 7, 2013 at 9:41 am | #50

    Barnabas adalah seorg penyamun..

  30. May 31, 2013 at 4:17 pm | #51

    Kedatangan hamba Allah
    “” “” “” “” “” “” “” “” “” ”
    ‘Atmak’ belum tentu berarti ‘yang ku junjung’ tapi itu sebenarnya nama

    penulisan Atmak adalah אתמך
    penulisan Ahmad adalah אחמד

    Dalam Yesaya 42:1, Allah berkata
    “Lihatlah, ‘Hambaku’ (diucapkan sebagai Abd-ee), ‘yang Ku junjung’ (diucapkan sebagai Atmak);

    Allah menubuatkan tentang kedatangan hamba-Nya
    Lihatlah Hambaku Ahmad (Yesaya 42:1) – dan begitu siapa Ahmad ini? disebut hamba Allah?

    Dia tidak lain adalah
    Abd-Allah Ahmad (Hamba Allah, Ahmad) – Nabi Muhammad saw

  31. July 17, 2013 at 11:10 am | #52

    agama kristen dibuat hanya untk agama duniawi saja.,camkan itu!!

  32. Insaandhaif
    August 23, 2013 at 2:30 pm | #53

    Kitab Injil hanya pantas diamalkan oleh umat Nabi isa a.s.Sesuai dgn keadaan dan persekitaran mrk pd waktu itu.malah,Nabi2 terdahulu trmsk Isa,Musa,Nuh dan Ibrahim turut membenarkan kdtgn Nabi Muhammad s.a.w.Ya…mmg benar tiada paksaan dalam Islam kerana telah jelas dan terang antara kebenaran dan kegelapan.Jadi, andai kita sendiri yg memilih jalan kegelapan itu bukankah suatu kerugiaan yg disengajakan oleh tundukan hawa nafsu yg cintakan dunia?Jesteru, Nabi Muhammad adalah penutup bg sgl para Nabi dan Rasul dan semua syariat yang lengkap dan sempurna telah diwahyukan langsung dari Allah s.w.t melalui Jibrail a.s kpd Nabi Muhammad. Islam hanya utk org2 yang berserah diri kpd Allah dgn sebenar-benarnya.Ya,pantas sekali kalau kitab2 lagi lain spt Taurat,Talmud dan Injil sendiri mengalami pemindahan dan pengubahsuaian kerana Allah tidak memelihara lagi kitab2 tersebut…Maha Suci Allah sesuci-sucinya dr segala bentuk penyekutuan..Katakanlah: Allah itu Esa.Dia tidak sama dgn makhluk apatah lagi mengambil alih sifat makhluk.Allahu Ahad…Allah as-Samad.~ Mati itu pasti…Syurga itu benar…Neraka itu benar…Allah itu benar…Malaikat itu benar,Tunggu saja saat itu andai hati ini terlalu degil/keras utk percaya!!! Wallahu a’lam…hidayah/petunjuk itu milik org2 yg berusaha mendapatkannya dan memeliharakannya.

  33. Al Qadrawi
    October 2, 2013 at 8:59 pm | #54

    Sara so stupid..tak mungkin ditulis Muhammad SAW..sebab baginda tak tahu membaca dan menulis..itu kunci kepercayaan logik manusia,kecuali manusia menolak Quran itu memang otak dungu..Allah letak manusia buta huruf utk jaga kitab dariNya..supaya manusia faham,tapi ramai yg ‘buta huruf’ lebih teruk sbnrnya..utk mencetak Al-Quran pun Muhammad SAW arah sahabat contoh usman bin affan tuliskan apa yg Allah sampai padanya..lagi satu baginda belum lahir waktu injil barnabas ini ditulis..takkan otak tak tau guna kot..barnabas difahamkan pengikut isa yg sebenar..sebab injil lain ternyata melebihkan paus dari jesus..tp kristian mengakui jesus dah tuhan la bapa tuhan la..tapi kitab kalian puja melebihkan paus tak pasal2..apa macam maknanya skrg?

  34. P.Ramlee
    October 2, 2013 at 9:11 pm | #55

    pembaptis ialah nabi yahya kepada nabi isa..kenapa perlu nabi yahya mensucikan nabi isa, kalu dikirakan dia sebagai tuhan atau anak tuhan,manusia seperti nabi yahya pulak kena sucikan nabi isa,kira nabi isa manusia ciptaan tuhan..ada mamat cakap jeses jauh lagi hebat dari muhammad sebb mampu hidup org mati beribu tahun..haha malangnya nabi illyasa pun mampu hidupkan org mati..jd dia pun tuhan la yer?dia cakap lg jika isa tak mati dan diangkat kelangit maka lagi hebat dari muhammad sebab diangkat kelangit tapi muhammad dimatikan tuhan..haha malang lg sebab muhammad dah diangkat lepas langit ketujuh syuga tertggi masa israq mikraj yg jibrail sendri tak mampu lepas tanpa izin tuhan..kalian kristian pergilah berdebat dgn zakir naik,sebab manusia itu sudah khatam kedua2 kitab..dia lebih faham sebab paderi tggi pun tak mampu berdebat dengan arwah ahmad deedat sebad dia pun dah khatam dua2 kitab secara mendalam.. :)

  35. sara
    October 3, 2013 at 2:45 pm | #56

    Everyone needs compassion,
    Love that’s never failing;
    Let mercy fall on me.

    Everyone needs forgiveness,
    The kindness of a Saviour;
    The Hope of nations.

    Saviour, He can move the mountains,
    My God is Mighty to save,
    He is Mighty to save.

    Forever, Author of salvation,
    He rose and conquered the grave,
    Jesus conquered the grave.

    So take me as You find me,
    All my fears and failures,
    Fill my life again.

    I give my life to follow
    Everything I believe in,
    Now I surrender.

    JESUS STILL MY EVERYTHING…..I BELIEVE IN HIM!!!

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 35 other followers